ZalogujUzytkownik Haslo
Zaloguj mnie automatycznie przy każdej wizycie    
Rejestracja
Rejestracja
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości

Nauka gry na keyboardzie w Częstochowie Nauka gry na pianinie w Częstochowie Nauka gry na saksofonie w Częstochowie

Poleć to, co sprawdzone i najlepsze Masz inne doświadczenia? Wystaw odpowiednią rekomendacje.
Forum Moja Rekomendacja Strona Główna » Luźne rozmowy na każdy temat

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Epoki w muzyce
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
muzyk



Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 112

PostWysłany: Sro Sie 06, 2008 21:19    Temat postu: Epoki w muzyce Odpowiedz z cytatem

Średniowiecze
# Wyjaśnienie nazwy:
Nazwa "średniowiecze" pochodzi z łaciny od słowa "mediewi" czyli wieki średnie.
# Okres trwania:
Od ok. IV w. do schyłku XIV w.
# Charakterystyka epoki:
W średniowieczu muzyka była mocno związana z kościołem i religią. Nad muzyką instrumentalną przeważała muzyka wokalna, chóralna. Był to śpiew jednogłosowy w unisonie, nazwany chorałem od słowa "chorus" czyli miejsca w kościele, gdzie stali śpiewacy. Chóry były męskie i śpiewały a capella, utwory były po łacinie. Trochę później chorał przyjął nazwę chorału gregoriańskiego, a nazwa ta pochodzi od imienia ówczesnego papieża, Grzegorza Wielkiego, który to w latach 590-604 kazał dokonać ostatecznego wyboru utworów i zebrać je w tzw. Antyfonarze. Głównym ośrodkiem chorału był Mediolan. W średniowieczu również zaczął się kształtować system zapisu utworów, a Guido z Arezzo wprowadził skale sześciostopniowe i wprowadził solmizację do śpiewu. Nazwy skali to: ut, re, mi, fa, sol, la. Nazwy tych dźwięków zaczerpnięto z hymnu do św. Jana. W późniejszym czasie niewygodne "ut" zmieniono na "do" od nazwiska Domi. W VII w. rozszerzono ten system do oktawy czyli pierwszy dźwięk ("do") powtórzono. W Polsce średniowiecze rozpoczęło się ok. 966 roku. Najsłynniejszymi średniowiecznymi pieśniami polskimi są "Bogurodzica" i "Gaude Mater Polonia". "Bogurodzica" jest uznawana za pierwszy utwór w języku polskim. Autora ani dokładnej daty powstania nie znamy. "Gaude Mater Polonia" powstało w XII wieku, a za autora uznaje się Wincentego z Kielc. Jest to łaciński hymn ku czci św. Stanisława.
# Popularne formy:

* Msza
* Antyfona - jest to rodzaj śpiewu w liturgii kościoła ortodoksyjnego i kościoła katolickiego. Polega on na wykonywaniu na przemian przez pojedyncze głosy lub chóry części hymnów lub psalmów.
* Psalmy - uroczyste pieśni kościelne, oparte na chorale gregoriańskim.
* Kantyki
* Respensoria - liturgiczny śpiew kościelny stanowiący odpowiedź chóru lub wiernych na wersety śpiewane przez kapłana.
* Sekwencja - jest to rodzaj kompozycji zbliżonej do hymnu, jednogłosowej. Tekst jest po łacinie i nie pochodzi z Biblii.

# Ważne postacie:
Guido z Arezzo (ok. 990 - ok. 1050)
Wincenty z Kielc
Anicius Severinus Boethius (Boecjusz) (ok. 480-524)
Leonius (działał w XII wieku, dokładne lata jego życia nieznane)
Perotinus (działał w WII wieku)
Philippe de Vitry (1291-1361)
Johannes de Muris (ok. 1295-po 1351)
Guillaume de Machaut (ok. 1300-1377)
Polecam www.cedur.pl
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
muzyk



Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 112

PostWysłany: Sro Sie 06, 2008 21:21    Temat postu: Epoki w muzyce Odpowiedz z cytatem

Renesans (odrodzenie)
# Wyjaśnienie nazwy:
Termin ten pochodzi z francuskiego "renaissance" i oznacza on odrodzenie.
# Okres trwania:
Od I połowy XV wieku do końca XVI wieku.
# Charakterystyka epoki:
Głównymi cechami tej epoki jest nawiązanie do kultury antycznej. Elementy muzyki świeckiej przenikają do muzyki religijnej. Zaczyna się powoli wyodrębniać system tonalny dur-moll. Rozwija się także muzyka kameralna. W Polsce ważnym ośrodkiem życia muzycznego był Kraków.
# Popularne formy:

* Pieśni
* Chanson - utwór wielogłosowy, rodzaj pieśni.
* Madrygał - wielogłosowy utwór muzyczny, w którym ta sama muzyka powtarza się od każdej strofy, a zmienia się dla ritornela.
* Preludium
* Ricercar - jest to wielogłosowa forma instrumentalne na lutnię lub organy, oparta na technice imitacyjnej. Odegrała dużą rolę w procesie kształtowania się fugi.
* Capriccio - jest to wielogłosowa forma instrumentalna o swobodnej budowie.
* Sonata

# Ważne postacie:
W Polsce:
Mikołaj z Krakowa
Piotr z Grudziądza (????-1580)
Mikołaj Gomółka
Mikołaj Zieliński
Mikołaj z Radomia (dokładne lata życia nieznane)
Adam Jarzębski
Wacław z Szamotuł
Marcin Leopolita
Wojciech Długoraj
Na świecie:
Josquin des Pres (ok. 1440-1521)
Orlando di Lasso (ok. 1532-94)
G. P. da Palestrina
Francesco Landini (Landino) (ok. 1335-1397)
John Dunstable (ok. 1380-1453)
Gilles Binchois (ok. 1400-1460)
Jochannes Ciconia (ok. 1335-1411)
Guillaume Duay (przed 1400-1474)
Antoine Busnois (zm. 1492)
Polecam www.cedur.pl
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
muzyk



Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 112

PostWysłany: Sro Sie 06, 2008 21:22    Temat postu: Epoki w muzyce Odpowiedz z cytatem

Barok
# Wyjaśnienie nazwy:
Termin "barok" pochodzi z włoskiego "barocco", co oznacza dziwaczny.
# Okres trwania:

* Barok wczesny - ok. 1580-1630
* Barok właściwy - ok. 1630-1680
* Barok późny - ok. 1680-1750

# Charakterystyka epoki:
W tym okresie podstawową techniką kompozytorską staje się polifonia. Polega ona na równoczesnym prowadzeniu kilku samodzielnych głosów. Rozwija się również muzyka instrumentalna, w szczególności organowa i klawesynowa.
# Popularne formy:

* Concerto grosso - nazwa pochodzi z języka włoskiego i oznacza ona wielki koncert. Jest to utwór wielogłosowy, w którym solistą jest grupa instrumentów wykonująca swój utwór na tle orkiestry.
* Suita - nazwa pochodzi od francuskiego suite, dosłownie znaczy rząd, szereg. Jest to zbiór tańców kontrastujących ze sobą, posiada części stałe, takie jak: sarabanda, allemande, courante i gigue oraz inne, takie jak: menuet, loure, chanconne, polonaise, saltarello, gawot, bouree, rigaudon, passepied.
* Fuga - nazwa pochodzi z łaciny i oznacza dosłownie ucieczka. Jest to najważniejsza forma polifoniczna, w której temat (dux) pojawiający się w jednym z głosów jest powtarzany w odległości kwinty w górę w pozostałych głosach (comes). Często wchodzi w skład większych form cyklicznych, takich jak sonaty, wariacje i inne..
* Oratorium - z włoskiego oratorio lub łacińskiego oratorium, oznacza miejsce modlitwy, dom modlitwy. Jest to wielka forma wokalno - instrumentalna, zbliżona do opery, ale pozbawiona akcji scenicznej, zwykle o tematyce religijnej, z reguły z okazji Bożego Narodzenia i Wielkanocy. Z początku pisane były po łacinie, stopniowo jednak pojawiły się z tekstami w językach narodowych.
* Kantata - nazwa pochodzi od włoskiego cantata. Jest to jedna z głównych form wokalnych. Rozwinęła się we Włoszech z madrygału XVI wieku. Pierwsze kantaty miały charakter liryczny lub dramatyczny. Składały się z arii i recytatywu, później z dwóch arii kontrastujących i recytatywu. Towarzyszył im akompaniament instrumentalny.
* Toccata - z włoskiego toccate - dotykać. Jest to kompozycja na instrument klawiszowy. Charakterystyczną cechą jest stosowanie na przemian partii akordowych i szybkich pasaży. Często występuje razem z fugą.
* Koncert barokowy - jest to forma składająca się z trzech części: szybkiej, wolnej i szybkiej. Stworzył ją w XVIII wieku Antonio Vivaldi

# Ważne postacie:
Jan Sebastian Bach (1685-1750)
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Antonio Vivaldi (1678-1741)
Arcangelo Corelli (1653-1713)
Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Adriano Banchieri (1568-1634)
Giulio Caccini (1550-1618)
Claudio Monteverdi (1567-1643)
Tarquinio Merula (ok. 1590-1665)
Marc Antonio Cest (1623-1669)
Marco Scacchi (1602-przed 1685)
Alessandro Scarlatti (1660-1725)
Robert Cambert (ok. 1628-1677)
Jaen-Baptiste Lully (1632-1687)
Andre Campra (1660-1744)
Marin Marais (1656-1728)
Johann Joseph Fux (1660-1741)
Reinhard Keiser (1674-1739)
Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Johann Friedrich Fasch (1688-1758)
Henry Purcell (1659-1695)
Filippo Neri (1515-1595)
Giacomo Carassimi (1605-1674)
Polecam www.cedur.pl
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
muzyk



Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 112

PostWysłany: Sro Sie 06, 2008 21:23    Temat postu: Epoki w muzyce Odpowiedz z cytatem

Klasycyzm
# Wyjaśnienie nazwy:
Nazwa "klasycyzm" pochodzi od łacińskiego "classicus" - pierwszej klasy, wzorowy, doskonały. Została ona przyjęta z historii literatury i sztuki i oznacza nawiązanie do kultury antycznej i jej estetycznych ideałów (symetria, doskonałość proporcji itp.)
# Okres trwania:
Różne źródła podają różne daty. Są to ok. 1750-1800 lub ok. 1750-1820 lub ok. 1760-1830
# Charakterystyka epoki:
W tej epoce wykształciła się nowa forma muzyczna, cykl sonatowy z allegrem sonatowym jako jego pierwszą częścią. Według tego właśnie cyklu budowane są: sonata, kwartet smyczkowy, koncert instrumentalny, uwertura i symfonia. Również wykształciły się w tym okresie: klasyczna orkiestra, kwartet smyczkowy oraz dominująca symetryczna budowa okresowa (okres muzyczny), oparta na harmonice funkcyjnej siły w parze z rozwinięciem w różnych gatunkach cyklu sonatowego.
# Popularne formy:

* Sonata - nazwa pochodzi od łacińskiego "suonare" czyli brzmieć. Sonata skład się z czterech części: szybka-powolna-umiarkowana-szybka.
* Cykl sonatowy z formą allegra sonatowego jako jego pierwszej części. Cykl sonatowy składa się z czterech części: szybka (allegro) - wolna (adagio, largo) - umiarkowana (menuet lub scherzo) - bardzo szybko (presto, vivo). Ustalili i rozwinęli go trzej klasycy wiedeńscy, J. Haydn, W. A. Mozart i L. van Beethoven. Cykl sonatowy opiera się na homofonii (typ techniki kompozytorskiej), która wykształciła się w baroku i ostatecznie w klasycyzmie wyparła polifonię. Allegro sonatowe oparte jest na rozwijaniu dwóch tematów (dualizm tematyczny) i na pracy tematycznej. Składa się ono z trzech zasadniczych części: ekspozycji, przetworzenia i repryzy. Ekspozycja przedstawia dwa kontrastujące ze sobą tematy, które są ze sobą połączone łącznikiem i zakończone epilogiem. W przetworzeniu oba tematy ulegają przekształceniom. Powrotem do tematów w postaci zasadniczej lub z niewielkimi zmianami to repryza, którą kończy koda.
* Symfonia - sonata napisana na orkiestrę symfoniczną.
* Koncert fortepianowy, skrzypcowy lub inny - sonata napisana na orkiestrę symfoniczną i instrument solowy. Z reguły składa się z trzech części: szybkiej-wolnej-szybkiej.
* Opera

# Ważne postacie:
Józef Haydn (1732-1809)
Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791)
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Christoph Willibald Gluck (1714-1787)
Polecam www.cedur.pl
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
muzyk



Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 112

PostWysłany: Sro Sie 06, 2008 21:24    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Romantyzm
# Wyjaśnienie nazwy:
Termin "romantyzm" jest terminem nowołacinskim, a pochodzi z łaciny średniowiecznej romanice czyli po rzymsku, ludowo.
# Okres trwania:
Romantyzm przypada na XIX wiek. Trudno jest określić granicę początku. Niektóre źródła podają lata ok. 1815 - 1850.
# Charakterystyka epoki:
Cechami muzyki romantycznej są: a) dążenie do wyrażania uczuć i stanów psychicznych w muzyce; b) muzyka ma charakter baśniowy. W romantyzmie rozwinęła się miniatura instrumentalna. Jest to ogólna nazwa krótkich form muzyki instrumentalnej, np. preludium, etiuda, kołysanka, nokturn, bagatelle. Rozwinęła się również pieśń solowa, która odzwierciedlała zainteresowanie literaturą i kulturą ludową.
# Najważniejsze formy:

* Symfonia programowa - utwór instrumentalny, który wyobraża pewne treści literackie wskazane w tytule programowym (np. "Powracające fale"). Twórcą symfonii programowych był Hector Berlioz.
* Poemat symfoniczny - jest to swobodna forma muzyczna oparta na tekście literackim lub też autobiografiicznych przeżyciach bądź też inspiracji przyrodą, antykiem. Jego twórcą był Franciszek Liszt.
* Miniatura instrumentalna - np. nokturn (twórcą był Field), etiuda koncertowa (twórcą był Chopin), pieśni bez słów (twórcą był Mendelssohn).

# Ważne postacie:
Hector Berlioz (1803-1869
Fryderyk Chopin (1810-1846)
Michaił Glinka (1804-1857)
Ferenc Liszt (1811-1886)
Stanisław Moniuszko (1819-1872)
Nicollo Paganini (1782-1840)
Robert Schumann (1810-1856)
Carl Maria von Weber (1786-1826)
Polecam www.cedur.pl
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Moja Rekomendacja Strona Główna » Luźne rozmowy na każdy temat Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Nauka gry na klarnecie w Częstochowie Stomatolog Częstochowa Impresariat Katalog branży artystycznej

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
iCGstation v1.0 Template By Ray © 2003, 2004 iOptional