ZalogujUzytkownik Haslo
Zaloguj mnie automatycznie przy każdej wizycie    
Rejestracja
Rejestracja
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości

Nauka gry na keyboardzie w Częstochowie Nauka gry na pianinie w Częstochowie Nauka gry na saksofonie w Częstochowie

Poleć to, co sprawdzone i najlepsze Masz inne doświadczenia? Wystaw odpowiednią rekomendacje.
Forum Moja Rekomendacja Strona Główna » Luźne rozmowy na każdy temat

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zielonahela



Dołączył: 14 Kwi 2008
Posty: 901

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 13:42    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Techniki rzeźbiarskie
Do wykonania rzeźb najczęściej używa się drewna, kamienia, metalu, gipsu, gliny, wosku i in.

Rzeźby w drewnie
Rzeźby powstają w wyniku sukcesywnego wybierania materiału. Najczęściej spotykanym gatunkiem drewna, z którego wykonywane są rzeźby na terenie Polski jest lipa. Przyjmuje się, że wszystkie drzewa liściaste mogą stanowić materiał dla rzeźbiarza. Niektóre gatunki, bardziej szlachetne charakteryzują się większą trwałością i twardością, są to dąb, jesion, orzech, kasztanowiec. Gatunki te ze względu na swoją cenę zazwyczaj wykorzystywane są do tworzenia rzeźb przeznaczonych do ekspozycji pod zadaszeniem. Rzeźby plenerowe, o znacznych gabarytach najczęściej wykonywane są z topoli, świeżo ściętej, ponieważ po wysuszeniu ten gatunek drewna jest bardzo trudny w obróbce. Do mniej popularnych gatunków drewna, z których można wykonywać rzeźby należą: brzoza, jabłoń, śliwa, wiśnia, te ostatnie ze względu na przebarwienia dają bardzo interesujące efekty. Do drzew liściastych, z których raczej nie wykonuje się rzeźb należą: grusza (ze względu na spiralny charakter słojów i nieprzewidywalność) oraz robinia akacjowa (ze względu na dużą twardość w połączeniu ze stosunkowo znaczną nieprzewidywalnością). Drzewa iglaste poza nielicznymi przypadkami nie są wykorzystywane do tworzenia rzeźb, ze względu na łykowatość, dużą żywiczność, oraz tendencję do rozwarstwiania się materiału pod wpływem uderzeń dłuta.

Rzeźby kamienne
Powstają najczęściej z marmuru lub piaskowca. Rzadziej, ze względu na trudności w obróbce, spotyka się rzeźby powstałe z granitu i innych rodzajów kamienia. Rzeźby w kamieniu ze względu na stosunkowo długi proces obróbki i koszt materiału najpierw poprzedzane są wykonaniem modelu gipsowego, niekiedy na podstawie modelu glinianego.

Rzeźba z metalu
Jedną z metod wykonania rzeźby w metalu jest technika odlewnicza na wosk tracony. Rzeźba powstaje w wyniku zastąpienia modelu wykonanego w dowolnym materiale przez jego replikę z brązu (czasem mniej szlachetnych stopów metali także bazujących na mosiądzu, lub – odwrotnie – z bardziej szlachetnych, jak srebro i złoto).

Model wykonuje się przeważnie z gliny pokrywanej formą zwaną negatywem z gipsu. Gdy model jest wyjątkowo skomplikowany stosuje się czasami specjalny silikon. Silikon stosuje sie też przy wielokrotnym odlewaniu rzeźby z tej samej formy. Poprzez swoją elastyczną strukturę łatwiej zdjąć negatyw silikonowy ze skomplikowanego modelu niż sztywny negatyw gipsowy który podatny jest na pęknięcia i uszkodzenia. Gdy negatyw gipsowy zastygnie a gips stanie się twardy, rozbiera się tę strukturę w celu wyjęcia z wnętrza, modelu glinianego. W powstałą formę negatywową z gipsu bądź z silikonu wlewa się płynny wosk, który dokładnie odwzorowuje kształt negatywu.

Następnie model woskowy z doczepionym systemem wlewowym, też z wosku, jest obudowywany (zalewany) kolejną "formą", ze specjalnej masy formierskiej. Podczas procesu wypalania, wosk zostaje wytopiony lub ulega wyparowaniu. Stąd nazwa całego procesu "na wosk tracony". W powstałe miejsce, przestrzeń, zostaje wlany płynny metal: aluminium, mosiądz, brąz, złoto, srebro. Po wystygnięciu forma jest tłuczona i rzeźba jest wyciągana. Następnie rzeźba poddawana jest procesowi obróbki wykańczającej np. szlifowaniu, spawania, patynowaniu, itd.

Rzeźby inne
Abakanalia powstają w wyniku utwardzenia dzianiny pokrytej żywicą syntetyczną – za prekursora tego rodzaju rzeźby uznaje się Magdalenę Abakanowicz jej prace to tzw. "Abakany". Termin ten został użyty po raz pierwszy przez jednego z krytyków sztuki opisującego prace Abakanowicz.
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Aga



Dołączył: 01 Maj 2008
Posty: 380

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 16:41    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Malarstwo polskie - Gotyk
dzieje sztuki gotyckiej w polsce są ujęte trzema okresami. pierwszy obejmuje lata 1240-1300, drugi 1300-1450, a ostatni 1450-1520. w pierwszym okresie przełamywały się i współistniały obok siebie formy romańskie i gotyckie, dopiero po 1300 r. obserwujemy duże nasilenie działalności artystycznej, szczególnie w architekturze i rzeźbie. w okresie późnogotyckim dominuje malarstwo i rzeźba, bujnie rozwija się detal architektoniczny. w budownictwie kontynuowano drogę rozwojową wytyczoną przez wiek xiv. okres ten zamyka 1520 r., kiedy rozpoczęto budowę kaplicy zygmuntowskiej na wawelu, dzieła w pełni dojrzałego renesansu.
z dwóch początkowych okresów sztuki gotyckiej pozostało z malarstwa polskiego niewiele zabytków, natomiast z okresu trzeciego - kilkaset dzieł. gotyk w malarstwie ściennym pojawił się na Śląsku około 1300 r., w małopolsce, wielkopolsce i na pomorzu w pół wieku później. podobnie w malarstwie sztalugowym, zachowane zabytki reprezentujące styl gotycki występują na Śląsku około 1360 r., a w innych dzielnicach pojawiają się dopiero przed 1400 r.
do wczesnych przykładów malarstwa ściennego należy polichromia kościoła Św. jana w gnieźnie, wykonana w latach 1350-1360. malowidła na ścianach i na sklepieniu, przedstawiające sceny maryjne i postacie świętych, utrzymane są w tonacji szarozielonej, kontrastującej z czerwienią nie tynkowanego muru. freski kościoła cysterskiego w lądzie nad wartą namalowane około 1370 r. na zamówienie wierzbięty z paniewic łączą treści religijne i uniwersalne z aktualnymi ideami politycznymi.
bogaty treściowo cykl malarski o wysokiej wartości artystycznej przedstawiają malowidła w kościele Św. jana w toruniu i w toruńskim kościele marii panny oraz w małujowicach na Śląsku z lat 1370-1380.
w końcu xiv w. panuje międzynarodowy styl dworski, cechujący się światłocieniem, prawie przestrzennym modelunkiem wysmukłych figur o miękko drapowanych, sutych szatach. jest to styl idealistyczny i liryczny, przeszczepiony do nas z czech, który przetrwał w malarstwie sztalugowym prawie do połowy xv w. dobrymi reprezentantami tego stylu są: wspaniały poliptyk z koronacją marii w scenie głównej z kaplicy zamkowej w grudziądzu (około 1400 r.) oraz małopolski tryptyk z ptaszkowej (lata 1430-1440).
ołtarz Św. barbary z 1447 r., penaptyk ufundowany dla wrocławskiego kościoła Św. barbary, jako pierwsze dzieło w malarstwie polskim nosi cechy stylu "łamanego". scena środkowa ma poprawną budowę perspektywiczną osiągniętą przede wszystkim przez znakomite uformowanie postaci modelowanych światłem.
do wybitniejszych dzieł tego okresu należą trzy wielkie ołtarze, których twórcy działali w krakowie. pierwszy z nich to poliptyk z kościoła dominikanów w krakowie wykonany po 1460 r. i przedstawiający wyjątkowo obszerny cykl obrazów z życia marii i chrystusa. scenom z życia chrystusa poświęcony jest poliptyk z kościoła augustianów w krakowie, dzieło miejscowego malarza i snycerza mikołaja haberschracka, wykonany około 1470 r.
doniosłym wydarzeniem w rozwoju malarstwa polskiego jest ołtarz ze sceną zaśnięcia marii znajdujący się w bodzentynie - dzieło marcina czarnego z 1508 r. spotykamy tu pierwsze w sztuce polskiej , bezspornie portretowe przedstawienie fundatora, biskupa jana konarskiego, klęczącego u stóp marii w scenie środkowej.
na pomorzu wytworzyła się odrębna szkoła malarska oparta na silnych związkach artystycznych z miastami północnoniemieckimi i z niderlandami. do czołowych dzieł malarstwa gdańskiego należą dwa ołtarze ufundowane w latach 1480-1490 do kościoła panny marii przez patrycjuszowską rodzinę ferberów oraz ołtarz jerozolimski z lat 1497-1500.
równolegle do malarstwa ściennego i tablicowego rozwijało się w polsce malarstwo miniaturowe. wczesną fazę gotyku reprezentuje dekoracja ewangeliarza krakowskiego z lat 1330-1340, a do najcenniejszych zabytków tej dziedziny malarstwa należą: psałterz floriański królowej jadwigi (ok. 1400 r.), antyfonarz adama z będkowa z lat 1451-1457 i czterotomowy graduał łęczycki z 1467 r. duży zespół dzieł z przełomu gotyku i renesansu wydała krakowska szkoła miniatorska, żywo rozwijająca się od końca xv w.
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Aga



Dołączył: 01 Maj 2008
Posty: 380

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 16:42    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Malarstwo polskie - Renesans
sztuka renesansowa pojawiła się w polsce zaraz po 1500 r., a jej rozwój wypełnił cały wiek xvi i zakończył się w początkach następnego stulecia; jej bezpośrednie tradycje trwały do połowy xvii w. początkowo była importem włoskim, ale szybko się zaaklimatyzowała i przyjmowała coraz więcej cech rodzimych, które od połowy xvi w. wpłynęły decydująco na jej oblicze. jej początek przypadł na końcowy etap trwania sztuki gotyckiej w polsce, z którą wchodziła w różne powiązania; tradycje gotyckie, schodzące coraz bardziej na dalszy plan, towarzyszyły jej do drugiej połowy xvi w. w tym okresie i w początkach xvii w. doszły do głosu w naszej sztuce renesansowej tendencje menierystyczne, podnoszone czasem do rzędu osobnego stylu. od około 1580 r. ostatniej fazie renesansu towarzyszyć zaczęły przejawy nowego stylu - baroku; zaczął on dominować w sztuce polskiej po 1600 r.
w zaszczepieniu sztuki renesansowej w polsce główną rolę odegrał, od samego początku, zygmunt i jako królewicz i od 1506 jako król polski. zygmunt i sprowadził w 1502 r. do krakowa, prawdopodobnie z węgier, pierwszy w polsce renesansowy zespół roboczy architektoniczno-rzeźbiarski, który swój warsztat zainstalował u podnóża wawelu.
malarstwo pierwszej połowy xvi w. tworzy w polsce szczególnie złożony obraz. krakowska szkoła miniatorska przeżywa w początkach wieku rozkwit. miniatury słynnego kodeksu behema (zbiór krakowskich przywilejów cechowych zebranych przez pisarza miejskiego baltazara behema) z około 1505 r. stanowią zespół iluminacji, w których widoczne są przyzwyczajenia gotyckie w ujmowaniu postaci, w braku poprawnej perspektywy linearnej czy w partiach ornamentalnych, ale które zarazem uderzają nową, w pełni świecką treścią.
w krakowskich warsztatach miniatorskich powstały także piękne miniatury graduału jana olbrachta (1501-1506) i pontyfikatu erazma ciołka (ok. 1525).
późniejszy etap rozwoju krakowskiej miniatury reprezentuje twórczość stanisława samostrzelnika. ten wybitny twórca ozdobił iluminacjami wiele dokumentów (przywilej opatowski, 1519), ksiąg liturgicznych (modlitewniki zygmunta starego, 1525 i bony, 1527) oraz innych ksiąg (Żywoty arcybiskupów gnieźnieńskich, 1531-1535, liber geneseos rodziny szydłowieckich, 1532). wpływ renesansu mającego swe źródło w niderlandach, widoczny jest w poprzednio omówionych miniaturach krakowskich, w twórczości samostrzelnika ustępuje silniejszemu oddziaływaniu renesansowej sztuki włoskiej, lecz nie wyzwala jej całkiem z gotyckich elementów. cechą zgodną z dążeniem nowego stylu jest portretowość.
samostrzelnik jest twórcą nowego w polsce gatunku malarstwa: samodzielnego wizerunku człowieka, wolnego od powiązań ze sceną religijną; taka jest zarówno część jego miniatur, jak i przypisywany mu obraz sztalugowy - portret biskupa tomickiego z serii współczesnych portretów z klasztoru dominikanów w krakowie (lata trzydzieste xvi w.)
w malarstwie sztalugowym i ściennym pewna rola w propagowaniu renesansu przypadła malarzom niemieckim działającym w polsce. najwybitniejszy z nich, hans sness z kulmbachu, był w krakowie około 1514 r. i wykonał obrazy religijne w konwencjach nowego stylu o widocznym wpływie włoskim. hans durer i antoni z wrocławia dekorowali m.in. fryzami ze scenami alegorycznymi i turniejami wnętrza zamku na wawelu. nieznany malarz maluje około 1515 r. obraz bitwa pod orszą, inicjując w polsce nową tematykę historyczną. przeważa jednak w pierwszej połowie xvi w. malarstwo silnie związane z tradycją średniowieczną, zachowujące formę tryptyków czy poliptyków, słabo jeszcze reagujące na działanie sztuki odrodzenia.
portret stanowi też najbardziej interesującą dziedzinę malarstwa polskiego drugiej połowy xvi w. powstają coraz liczniejsze wizerunki królewskie, magnackie i mieszczańskie, świadcząc o zupełnym wyodrębnieniu się tego gatunku malarstwa, tak charakterystycznego dla nowej epoki. wrocławianin marcin kober maluje w 1583 r. całopostaciowy portret stefana batorego.
w obrazie tym widzimy już ukształtowane cechy, jakie staną się w xvii w. typowe dla barokowego portretu, tzw. sarmackiego: ostry realizm w ujęciu twarzy, dekoracyjne traktowanie partii stroju, z podkreśleniem zarówno konturu, jak i płaszczyznowo złożonych barw, z ulubionym silnym akcentem czerwieni. w malarstwie ołtarzowym w całej polsce zaczyna niknąć tradycja gotycka, na jej miejsce wchodzi wpływ manieryzmu niderlandzkiego, rozpowszechnionego zwłaszcza przez grafikę. w pełni rodzimy charakter mają dekoracje stropów i ścian drewnianych kościółków, gdzie zaznacza się ludowa stylizacja form; typowe przykłady z tego okresu mamy w boguszczycach i w grębieniu k. wielunia - postaci grajków w tej ostatniej polichromii weszły trwale w skład ulubionych motywów sztuki polskiej.
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Aga



Dołączył: 01 Maj 2008
Posty: 380

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 16:43    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Malarstwo polskie - Barok
wyróżniamy trzy fazy rozwojowe sztuki barokowej w polsce - barok wczesny, dojrzały i późny. terminem wczesnego baroku określamy nurt, który w architekturze pojawia się pod koniec xvi w., a w innych dziedzinach sztuki z biegiem pierwszej połowy xvii w., i który współżyje aż po połowę tego wieku ze sztuką późnorenesansową i od niej pochodną. barok dojrzały obejmuje okres xvii do początków xviii w., późny - od początku do trzeciej ćwierci xviii w.
po świeckiej sztuce odrodzenia nastąpiła więc sztuka barokowa przeniknięta silnie duchem kontrreformacji. liczne fundacje kościelne, jakie wówczas realizowano, wyrażały tę zmianę światopoglądową, a zarazem społeczną i polityczną. jak wiemy w xvii w. w polsce traci się mieszczaństwo, wzrasta niebywale w potęgę magnateria. ona to głównie podejmuje inicjatywę wspierania kościoła i zakonów w ich programie kontrreformacyjnym.
wzorując się na królu magnaci budują w warszawie okazałe pałace, np. kanclerz koronny jarzy ossoliński (1641) i hetman stanisław koniecpolski (1643). najwspanialszym z tych pałaców była zniszczona w czasie wojen szwedzkich rezydencja marszałka nadwornego, adama kazanowskiego, na krakowskim przedmieściu (1637-1643). charakteryzowały się te budowle zwartością brył z alkierzami w narożach.
w roku 1600 przybył do krakowa młody malarz włoski tomasz dolabella, osiadł tu i zorganizował warsztat malarski z coraz liczniejszym gronem współpracowników i uczniów. działał nieprzerwanie do 1650 r. jako malarz nadworny kolejnych królów: zygmunta iii, władysława iv i jana kazimierza. jego działalność przypada więc dokładnie na pierwszą połowę xvii w. poza dworem dolabella pracował dla magnaterii, kościoła i zakonów. dla dworu i arystokracji malował sceny historyczne, głównie z wydarzeń aktualnych, np. zygmunt iii pod smoleńskiem czy namalowane dla pałacu kieleckiego na zamówienie biskupa zadzika plafony przedstawiające audiencję u władysława iv i sąd nad arianami (1641); do tej samej tematyki należały i sceny batalistyczne. do kościołów i klasztorów dostarczał dolabella obrazy religijne, często ujęte jako cykle: obrazy z życia św. jacka w kaplicy krakowskiego kościoła dominikanów (1619-1625) lub sceny z żywota świętych w kaplicach kościoła kamedułów na bielanach pod krakowem (po 1623).
w większych miastach na całym obszarze polski istniały w pierwszej połowie xvii w. pracownie malarskie, głównie cechowe, w których wykonywano obrazy religijne; zapotrzebowanie - równoległe do ożywionego rozwoju budownictwa sakralnego - było na nie było bardzo duże i stale wzrastało.
spośród wybitniejszych czy bardziej znanych artystów wymienić warto działającego w wielkopolsce krzysztofa buguszewskiego, znanego przede wszystkim z dwóch wielkich obrazów w katedrze poznańskiej: Św. marcin (1628) i niebieskie jeruzalem (ok. 1630). tłumne kompozycje uporządkowane są tu w sfery. wprowadzone do scen realiów współczesnych artyście, a nawet nadawanie im rysów portretowych - m.in. zygmunta iii i władysława iv - jest wyrazem tendencji do "aktualizacji", właściwej polskiemu malarstwu barokowemu.
poza malarstwem religijnym i historycznym rozwija się bujnie w pierwszej połowie xvii w. malarstwo portretowe. wyróżnić można w nim dwa zasadnicze nurty: kosmopolityczny i rodzinny. pierwszy reprezentuje najlepiej twórczość daniela schultza (1615-1683), artysty gdańskiego, który swe wysokie wykształcenie fachowe zawdzięczał m.in. pobytowi w niderlandach. w roku 1649 został malarzem nadwornym jana kazimierza, później był w służbie michała korybuta i jana ii. jego portret jana kazimierza uderza dojrzałym indywidualnym stylem, wytwornością malarskiego rzemiosła i siłą psychologicznej charakterystyki.
najcharakterystyczniejszym zjawiskiem kulturalno-artystycznym w polsce w ostatniej ćwierci xvii w. jest mecenat króla jana iii sobieskiego; głównym ośrodkiem i zarazem główną realizacją tego mecenatu była rezydencja monarchy w wilanowie pod warszawą. w wilanowie głównym rzecznikiem wpływów francuskich był claude callot (bawiący zresztą w polsce od 1666), zręczny malarz scen alegorycznych i dekoracyjnych, m.in. znajdującej się w komnacie pałacu wilanowskiego znanej jutrzenki z postacią królowej. w latach 1695-1697 bawił też w polsce wybitny malarz francuski francois desportes i mniej od niego uzdolniony henri gascar, domniemany autor portretu rodziny jana iii znajdującego się w wilanowie. dla króla pracuje i wykonuje w wilanowie malowidła ścienne michelangelo palloni.
ostatnia faza rozwoju sztuki barokowej w polsce odpowiada panowaniu augusta ii i augusta iii. obaj królowie byli wybitnymi mecenasami sztuki, inicjatorami przedsięwzięć architektonicznych, rzeźbiarskich, malarskich oraz kolekcjonerami. w omawianym okresie sztuki późnobarokowej bujnie rozwija się iluzjonistyczne malarstwo ścienne i sklepienne. zespoły artystyczne, kierowane często przez wybitnych twórców, ogarniają siecią swej działalności cały kraj. pracują głównie dla nowo wznoszonych kościołów, których liczba stale wzrasta, a których wnętrza odpowiednio do stylu i mody dekorowane są malowidłami. wśród wspomnianych malarzy jest wielu polaków. styl, który reprezentował na przełomie stuleci palloni, staje się teraz - zgodnie z ogólnymi przemianami sposobów ujęcia formy - bardziej dynamiczny, swobodny lżejszy, czasem nawet i skomplikowany, a z biegiem dziesięcioleci ujawnia się w nim coraz bardziej dekoracyjność o motywach rokokowych. ośrodki tego malarstwa są rozrzucone po całym kraju. należy do nich Śląsk, gdzie działa nadzwyczaj wybitny mistrz miejscowy, michał leopold willman, a poza nim carlo carlone i kosma damian asam, autor polichromii w kościele na legnickim polu, przedstawiający m.in. historię henryka pobożnego. w wielkopolsce malują polichromię wnętrz kościelnych adam swach i jerzy neunhertz. z malarzy czynnych w małopolsce należy wymienić andrzeja radwańskiego (polichromia kościoła w jędrzejowie) i michała popławskiego. w polsce środkowej działa walenty Żebrowski, na lubelszczyźnie - stanisław dębicki, na podlesiu - józef hubl. najwybitniejszym przedstawicielem tego typu malarstwa w końcowej fazie baroku jest stanisław stroiński, autor licznych zespołów malarskich - głównie w małopolsce wschodniej.
obraz w dziedzinie malarstwa sztalugowego jest o wiele bardziej złożony. ogólnie można w nim wyróżnić dwie tendencje: malarstwo oparte na solidnych podstawach rzemiosła, reprezentowanego zarówno przez malarzy obcych działających w polsce, jak i przez polaków i wypowiadającego się przez różną tematykę oraz malarstwa rodzimego, uprawianego głównie przez polaków, stanowiącego dalsze ogniwo w rozwoju portretu szlacheckiego. istniała duża grupa malarzy dworskich, pracujących zarówno dla obu sasów, głównie w warszawie, jak i dla magnaterii także i na prowincji. byli wśród nich: czasowo tylko bawiący w polsce malarz obu sasów, francuz louis do silvestre (1675-1769), autor reprezentacyjnych portretów barokowych, oraz sylwester mirys i węgier adam manycki, również głównie portreciści. obrazy religijne w stylu późnego baroku włoskiego malował szymon czechowicz (1689-1775), wykształcony w rzymie, rozwijający szeroką działalność w całej polsce. i na odwrót, w rzymie w połowie xviii w. zdobył uznanie polak tadeusz konicz (kuntze, 1733-1793), malarz od czechowicza wybitniejszy, działający na przełomie baroku i klasycyzmu.
w zakresie portretu szlacheckiego późny barok był okresem bujnego rozkwitu. z tego okresu pochodzi większość portretów "sarmackich", utrzymanych na ogół w znanym już z ubiegłego stulecia. wśród bezimiennej na ogół rzeszy autorów wyodrębnia się postać antoniego misiowskiego, zespół jego portretów posiada muzeum Świętokrzyskie w kielcach.
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Aga



Dołączył: 01 Maj 2008
Posty: 380

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 16:44    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Malarstwo polskie - Oświecenie
okres oświecenia odpowiada w polsce panowaniu stanisława augusta poniatowskiego (1764-1795), choć tradycje bezpośrednie jego kultury trwały do początków xix w. w tym czasie nowe idee, nowe postawy społeczne i jednostkowe, nowa myśl i nowy stosunek do świata znalazły wyraz w sztuce pozbawionej jednolitego oblicza stylowego. o ile więc możemy mówić o sztuce polskiej ubiegłych epok jako o sztuce romańskiej, gotyckiej, renesansowej czy barokowej, bo kulturze tych epok odpowiadał określony styl, w tym przypadku musimy porzucić taką terminologię i mówić tylko o sztuce polskiej okresu oświecenia.
klasycyzm jest w okresie oświecenia nurtem "prowadzącym", ale w pełni ukształtowanym jedynie w architekturze. pełny jego triumf, podporządkowanie sobie wszystkich dziedzin sztuki nastąpi w polsce wtedy, gdy zakończy się okres oświecenia w dobie królestwa kongresowego. nawet w architekturze barok za czasów stanisława augusta ustępował mu miejsca powoli i z oporami, a w rzeźbie i w malarstwie w ogóle nie pozwolił mu zadominować. odbywa te style - barok i klasycyzm - współżyły z sobą w czasach polskiego oświecenia niemal bez akcentów walki, bez programowego usuwania starego przez nowe, jakie właściwe było dla niemiec, włoch czy francji.
przejdźmy od spraw ogólnych do konkretnego przykładu obrazującego początkowy rozwój sztuki za czasów ostatniego polskiego króla i zarazem charakter jego mecenasowskiej działalności. od chwili swego wstąpienia na tron do początku lat siedemdziesiątych xviii w z wielkim nakładem kosztów realizuje stanisław august przebudowę zamku w ujazdowie na swą prywatną rezydencję. zmobilizował w tym celu cały swój dwór artystyczny, który właściwie wówczas kształtował spośród twórców przejętych po swym poprzedniku. byli to: pierwszy architekt królewski jakub fontana, oraz pomagający mu dominik merlini i efraim schroeger; malarze jan pillement, antoni smuglewicz, marcello bacciarelli i bernardo bellotto, zwany canaletto.
z mecenatem stanisława augusta poniatowskiego związana jest ściśle postać bacciarellego. zatrudniony jako pierwszy malarz nadworny niemal od początku panowania króla stał się z biegiem lat jego doradcą w sprawach artystycznych, od lat osiemdziesiątych - jako dyrektor generalny budowli królewskich - jego prawą ręką w realizacji i koordynacji zamierzeń, jego - używając współczesnego terminu - ministrem sztuki. w swoim najważniejszym autoportrecie przedstawił się w konfederatce; jest to pełny wyraz całkowitego spolszczenia się tego włocha, nobilitowanego przez sejm.
bez porównania wybitniejszym od bacciarellego był canaletto; choć nie miał tytułu pierwszego malarza nadwornego. o ile tamten znaczy wiele w sztuce polskiej, o tyle canaletto jest artystą wybitnym w skali europejskiej. u nas malarz ten jest słynny prawie wyłącznie jako wierny odtwórca wyglądu warszawy stanisławowskiej i życia jaj mieszkańców oraz jako artysta, którego spuścizna przyczyniła się do odbudowy zabytkowych dzielnic stolicy po ostatniej wojnie.
obrazy canaletta są zarazem nadzwyczaj wybitnymi dziełami sztuki, a ich harmonijny zestrój barw wywodzi się z tradycji renesansowego malarstwa weneckiego. canaletto wyczuwał jak rzadko który malarz swej epoki harmonię zestawień barwnych i grę światła i cienia. w obrazach canaletta do 1780 r. (data śmierci artysty) i później, w akwarelach jego kontynuatora, "gabinetowego" rysownika królewskiego - zygmunta vogla, znalazła odzwierciedlenie architektura warszawy epoki oświecenia, a także i przemiany jakie w niej następowały z biegiem lat panowania stanisława augusta. na obrazach canaletta pokazywana jest jeszcze stolica barokowa, a główne akcenty tych płócien to pałace i kościoły z xvii i pierwszej połowy xviii w. rzadko pojawiają się na nich budowle w nowym klasycystycznym stylu, do śmierci canaletta nie było ich jeszcze w warszawie zbyt wiele.
na obrazie widok ulicy miodowej pokazał canaletto pałac teppera, gmach klasycystyczny, stylistycznie wcześniejszy, ale nowoczesny na swą epokę ze względu na spełnianą funkcję.
vogel pokazuje w swych akwarelach znacznie więcej spośród tych budowli warszawskich w nowym stylu, które po 1780 r. zaczynały coraz silniej zaznaczać się w wyglądzie warszawy: ukończony już kościół ewangelicki, ustrojony kolumnowymi portykami budynki teatru narodowego na placu krasińskich, przebudowany na koszary w latach 1784-1791 przez architekta stanisława zawadzkiego zamek ujazdowski.
malarstwo okresu panowania stanisława augusta stanowi problem o wiele bardziej złożony, ale i tu nie można jeszcze mówić o jakimkolwiek triumfie klasycyzmu. trwanie malarstwa barokowego - czego wyrazem była omówiona już twórczość bacciarellego i canaletta - znaczyło swym piętnem także sztukę innych artystów, w kilku nurtach malarstwa charakterystycznych dla omawianej epoki. w okresie oświecenia nadal bujnie rozwija się portret sarmacki, typowy przejaw kultury baroku w polsce; dla szlachty prowincjonalnej, dla arystokratów o bardziej tradycyjnych poglądach wędrowni artyści malują nadal ich wizerunki, tak oryginalne w wyrazie i formie. takimi byli: krzysztof radziwiłłowski, czynny około 1780 r. na podolu, konstanty aleksandrowicz, przebywający w tym czasie m.in. na dworze t.czackiego w porycku na litwie i w warszawie, zwłaszcza józef faworski rozwijający swą twórczość w latach 1790-1805 w warszawie, na mazowszu i w wielkopolsce.
z inicjatywy czartoryskich przybył do polski w 1774 r. trzeci z najwybitniejszych malarzy, obok bacciarellego i canaletta, jacy działali w epoce stanisława augusta - francuz jan piotr norblin de la gourdaine (1745-1830). okres swego pobytu u nas dzielił między powązki, podwarszawską rezydencję ramantyczną czartoryskich, którą przyozdabiał, warszawę, gdzie pozostawał w luźnych - co prawda - kontaktach z królem oraz puławy, gdzie jego działalność rozwijała się głównie na przełomie xviii i xix w. pracował także dla heleny radziwiłłowej w arkadii.
siła norblina leżała w dosadności i żywości przedstawienia człowieka i rodzajowej sceny. choć przed norblinem młody malarz polski józef wall próbował już tej tematyki, oddziaływanie norblina i jego znaczenie dla przekazania przyszłemu rozwojowi sztuki polskiej tych nowych tematów było bez porównania większe. przyczynił się do tego autoportret artysty i jego prywatna działalność pedagogiczna prowadzona pod koniec stulecia w warszawie. korzystali z jego nauk młodzi artyści polscy, z których najwybitniejsi byli aleksander orłowski i michał płoński.
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Aga



Dołączył: 01 Maj 2008
Posty: 380

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 16:46    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Malarstwo polskie - Klasycyzm
sztuka polska drugiej połowy xviii i początku xix w. nie daje się określić jednym terminem stylowym, który by objął bez reszty różnorodność i złożoność zjawisk artystycznych tego okresu. na pełny obraz ówczesnej sztuki polskiej składają się rozmaite odmiany i tendencje artystyczne, które tworzą nurty rozwijające się równolegle. silny jest jeszcze nurt późnobarokowy, na prowincji w dekoracji wnętrz kościelnych w dalszym ciągu trwa rokoko. coraz widoczniej jednak formy barokowe zaczynają ustępować, coraz potężniejszy staje się nurt klasycystyczny, obejmujący niemal całą sztukę polską drugiej połowy xviii w. początkowo jeszcze silnie zabarwiony barokiem i stąd często nazywany klasycyzmem barokowym, bliżej lat osiemdziesiątych xviii w. nabiera coraz większej dyscypliny formalnej, aby w końcu zatracić całkowicie reminiscencje barokowe.
malarstwo klasycystyczne podejmowało najchętniej treści patriotyczne i tematykę czerpaną z historii i mitologii rzymskiej lub greckiej. w zakresie formy realizowano winckelmanowską zasadę piękna, dla której ideałem była rzeźba antyczny. rysunek odgrywał najpoważniejszą rolę w owych statycznych kompozycjach, a koloryt ograniczony do tonów lokalnych i reliefowy modelunek miały go tylko podkreślić.
malarstwo klasycystyczne rozwijało się w polsce w dwóch zasadniczych etapach. pierwszy z nich - to okres oświecenia, lata panowania stanisława augusta. etapem drugim były czasy porozbiorowe, m.in. księstwa warszawskiego i królestwa kongresowego.
tendencje rozwojowe polskiego malarstwa klasycystycznego przebiegały na ogół zgodnie z linią rozwojową sztuki zachodnioeuropejskiej. z wielkiej liczby twórców, na ogół anonimowych, wybija się kilka indywidualności, np. konstanty aleksandrowicz (portret ks. karola radziwiłła, ok. 1785) i józef faworski (portret wiktorii madalińskiej).
malarstwo oficjalne reprezentowali artyści działający w bezpośredniej styczności z dworem stanisława augusta. byli to początkowo wyłącznie artyści obcy - głównie włosi i francuzi: jean pillemant - malarz dekoracyjny, projektujący również ornamenty do dzieł sztuki zdobniczej, jan bogumił plersch - autor wybitnych iluzjonistycznych malowideł w pomarańczarni w warszawskich Łazienkach, a przede wszystkim pierwszy oficjalny malarz króla - marcello bacciarelli i najważniejszy dla przyszłego rozwoju malarstwa polskiego - bernardo bellotto zwany canaletto.
do malarzy zrywających z tradycją baroku, a przyjmujących coraz częściej nowe klasyczne reguły, należeli uczniowie bacciarellego: józef wall i kazimierz wojniakowski. szczególnie w portretach malowanych przez wojniakowskiego przejawia się tak charakterystyczny dla malarstwa klasycystycznego przedmiotowy stosunek do modela, wolny od idealizowania i czułostkowości.
również ostatnia faza twórczości uczniów smuglewicza należy do fazy dojrzałego klasycyzmu; świadczą o tym portrety malowane przez macieja topolskiego i józefa peszkę, w których rysunek dominuje nad bryłą i kolorem.
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Aga



Dołączył: 01 Maj 2008
Posty: 380

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 16:47    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Malarstwo polskie - Romantyzm
pod terminem "romantyzm" rozumiemy określony w czasie i przestrzeni prąd w dziejach naszej kultury, przypadający mniej więcej na lata 1750-1860 . wczesna faza romantyzmu, zwana też preromantyzmem, trwała od połowy xviii w., wchodząc po 1800 r. w okres romantyzmu dojrzałego, trwając do lat sześćdziesiątych xix w.
w sztuce romantyzm oznacza postawę ideową opartą na wierze w ludzki geniusz i szukającą ucieczki od najciekawszych teraźniejszości w odległych w czasie i przestrzeni cywilizacjach oraz w zwrocie do natury.
w plastyce postawa ta wyraziła się głównie w wielkiej swobodzie formalnej we wprowadzeniu nowej tematyki inspirowanej zarówno współczesnymi wydarzeniami, jak też dotychczasową historią ludzkości, w wysuwaniu na pierwszy plan indywidualności twórczej artysty.
około 1820 r., głównie we francji, romantycy zaczynają gwałtownie atakować klasyczne ideały dotychczasowego malarstwa. walka romantyków z klasykami rozgrywa się na trzech płaszczyznach: tematu, metody twórczej i formy artystycznej.
przemiany w tematyce malarstwa były dwojakiego rodzaju. pierwszy z nich polegał na kontynuowaniu starego sposobu ujmowania tematów i wypełnianiu go nową treścią, drugi na podejmowaniu tematów nowych, do tej pory w malarstwie nie znanych. scenom religijnym lub mitologicznym nadaje się teraz nową polityczno-społeczną treść. przestaje istnieć hierarchia tematów. jeden z romantyków wyznaje: "malujemy bogów i madonny, bohaterów i chłopów, tak jak budujemy po grecku, po bizantyjsku, po mauretańsku, gotycku, florencku a la renaissance, rokokowo".
w polsce wielką zasługą romantyzmu było wprowadzenie na szeroką skalę nowej tematyki. malarstwo starało się przedstawić przemiany społeczne zachodzące w życiu polskiego narodu oraz walki narodowowyzwoleńcze. tematem malarstwa rodzajowego stawało się życie nie tylko szlachty, lecz wszystkich warstw społecznych, a w szczególności stanu włościańskiego. wykształciło się również bardzo istotne dla naszej sztuki malarstwo batalistyczne oraz biegunowo różne, pełne nastroju malarstwo pejzażowe.
na pozycjach romantycznych znaleźli się uczniowie j.p.norblina: aleksander orłowski i michał płoński. orłowski łączył w swej twórczości bystrość obserwacji realisty z temperamentem romantyka. rysował bitwy, sceny rodzajowe, zabawy w karczmach, targi, zaprzęgi, traktując obrane przez siebie tematy bardzo wrażeniowo, rzucając je na papier swobodną kreską, podkreśloną niekiedy barwną plamą. tematyka rysunków i obrazów orłowskiego przeciwstawia się konwencjonalnym treściom zawartym w statycznych płótnach klasyków i jest wyrazem nowej postawy w malarstwie polskim.
najwybitniejszym malarzem romantyzmu polskiego był piotr michałowski. posiadał wszechstronne wykształcenie, a malarstwo uprawiał nieco na uboczu swych licznych zajęć. w portretach najbliższej rodziny zawarł potężny ładunek prawdy psychologicznej (portret córki na koniu), podobnie jak we wspaniałych studiach głów wieśniaków (np. seńko) i Żydów. w twórczości michałowskiego szczególnie godna uwagi jest seria obrazów przedstawiająca epopeję napoleońską, kreująca artystę na najwybitniejszego przedstawiciela naszego nurtu malarstwa batalistycznego (samosierra).
michałowski był przy tym świetnym malarzem konia, tworzącym studia o niedoścignionej ekspresji, zwięzłości układu i anatomicznej poprawności. w drugiej ćwierci xix w. wielką popularność zyskało malarstwo polskich "nazareńczyków", którzy zgodnie z założeniami swych niemieckich kolegów nawiązywali do gotyku, włoskiej sztuki xv w., rafaela. w polsce reprezentantem tego kierunku był wojciech kornelli stattler; dał on swym programowym obrazie machabeusze przykład łączenia treści religijnych, opartych na rafaelowskich kompozycjach, z oschłą, klasycyzującą formą.
spadkiem po romantyzmie był "historyzm". przejawił się on w twórczości wielu malarzy działających przed i po połowie xix w. najwybitniejszym przedstawicielem tego nurtu był józef simmler, któremu największą sławę przyniósł obraz smierć barbary radziwiłłówny.
równolegle rozwija się sztuka portretowa, uprawiana przez simmlera i henryka rodakowskiego. szczególnie w portrecie gen. dembińskiego i w portrecie matki potrafił rodakowski połączyć akcenty romantyczne z realistycznym stosunkiem modela.
romantyzm, wchodząc coraz częściej w powiązania z tendencjami realistycznymi, odżył z nową siłą w latach 1860-1870, spotęgowany duchem patriotyzmu w obliczu klęski powstania styczniowego.
szczególny wpływ na kształtowanie świadomości narodowej wywarła twórczość artura grottgera. o wartościach słynnych, wykonanych kredką cyklów grottgera decyduje zawarty w nich olbrzymi ładunek treściowy. kartony poświęcone warszawie przedpowstaniowej (warszawa i i warszawa ii), powstaniu styczniowemu (polonia), powstaniu na litwie (lituania) oraz wojnie (cykl wojna) apelowały do patriotycznych uczuć polaków i utrwaliły się na lata całe w naszej wyobraźni.
równie sugestywne były wizje historii naszego narodu przekazane w monumentalnych obrazach jana matejki. zawartość treściowa jego dzieł oraz metoda traktowania tematu historycznego każą w nim wszakże widzieć malarza przechodzącego na pozycje realizmu.
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Aga



Dołączył: 01 Maj 2008
Posty: 380

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 16:51    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Malarstwo polskie - Realizm
sztuce polskiej xix w., rozwijającej się w trudnych warunkach politycznej niewoli, przypadł ważki udział w kształtowaniu świadomości narodowej. uczestnicząc w europejskim nurcie przemian artystycznych zachowa ona swoistość procesu rozwojowego. ambicje zmierzające do unarodowienia sztuki, jej patriotyzm, mocne pierwiastki realizmu i szczególna przy tym popularność malarstwa historycznego mają swe podłoże w nie wygasających dążeniach narodowowyzwoleńczych.
druga połowa xix w. przyniesie prawdziwy rozkwit polskiego malarstwa. szereg wybitnych indywidualności tego okresu otwiera malarz scen historycznych i przede wszystkim znakomity portrecista henryk rodakowski.
artysta zdobył sobie rozgłos europejski i złoty medal i klasy za wystawiony w 1852 r. w salonie paryskim portret gen. dembińskiego.
biorąc pod uwagę, że ówczesna estetyka najwyżej ceniła malarstwo religijne i historyczne - traktując portret jako podrzędniejszy gatunek artystyczny - było to wyróżnienie zupełnie wyjątkowe. dzieło rodakowskiego wykraczało zresztą poza ramy zwykłaego portretu, urastając niemal do kategorii obrazu historycznego.
najwybitniejszy malarz francuskiego romantyzmu - eugene delacroix - uznał te obrazy za "prawdziwe arcdzieła". dorównują im świetnością: portret ojca z 1850, portret siostry z 1858 r., portret ciotki - babetty singer z 1862 r. czy portret pasierbicy - leonii bludhorn z 1871 r.
w malarstwie polskim, wraz z postępującą demokratyzacją społeczeństwa, pierwiastki realizmu będą manifestować się zarówno w portretach klasycysty antoniego brodowskiego, w ostrości obserwacyjnej preromantyka aleksandra orłowskiego, w kapitalnych wizerunkach chłopskich wielkiego romantyka piotra michałowskiego, jak i w mieszczańskich portretach bonawentury dąbrowskiego czy rodzajowych kompozycjach feliksa pęczarskiego. realizm rodakowskiego charakteryzujący, obok poczucia ładu i harmonii, osobistą postawę artysty był ukoronowaniem od dawna narastającego w malarstwie polskim nurtu, zbiegając się w czasie z manifestacją realizmu jako programu twórczego, którego rodakowski, chćby z racji swej pozycji towarzysko-społecznej, entuzjastą bynajmniej nie był. wyraźnie natomiast zaznaczy się nuta realizmu o społecznie krytycznych akcentach w usiłowaniu grona młodych malarzy, wychowanków warszawskiej szkoły sztuk pięknych, którzy w latach pięćdziesiątych xix w. zwracając się do ludu i natury, podejmą świadomą walkę o narodowe oblicze sztuki polskiej. wysiłki ich doprowadzają do otwarcia w warszawie pierwszej, stałej wystawy sztuki i założenia w 1860 r. towarzystwa zachęty sztuk pięknych. późniejszy znakomity pedagog i utalentowany pejzażysta wojciech gerson w realistycznych, choć nie wolnych jeszcze od śladów romantycznego sentymentalizmu kompozycjach, takich jak pogrzeb wiejski, pożegnanie z koniem czy dziewczyna bez dachu, współczuć będzie niedoli ludu. franciszek kostrzewski, popularny w drugiej połowie wieku karykaturzysta, autor kapitalnego - dzięki realistycznej obserwacji - cyrku na saskiej kępie, z trzeźwym krytycyzmem przedstawi scenę obrachunku robocizny. podobne cechy nosić będą prace, takie jak pogrzeb chłopski czy wiatr biednemu w oczy znakomitego pejzażysty józefa szermentowskiego.
pewne akcenty realizmu zawierać będą również romantyczne w swym liryzmie obrazy, takie jak czy ostatnia chudoba krakowskiego malarza biedoty wiejskiej, wrażliwego kolorysty aleksandra kotsisa.
z garstką warszawskich entuzjastów sztuki narodowej zwiąże na jakiś czas swe losy przybysz ze lwowa, młody prawnik, który umiejętności artystyczne zdobywał m.in. u piotra michałowskiego, nieporównany, pełen werwy obserwator życia szlacheckiego, malarz jeźdźca i konia - juliusz kossak.
wraz z potęgującą się wkońcu lat pięćdziesiątych falą patriotycznego napięcia wzrasta w kraju popularność malarstwa nawiązującego tematyką do narodowej przeszłości. w gorących chwilach przedpowstaniowych każde wystawione publicznie dzieło ukazujące swojską tradycję i obyczaj znajduje szczególnie silny oddźwięk, jest przyjmowane niemal jako polityczna aluzja. wystawiona w 1860 r. w towarzystwie zachęty sztuk pięknych w warszawie i spopularyzowana następnie w licznych reprodukcjach Śmierć barbary radziwiłłówny józefa simmlera będzie - jak pisze pamiętnikarz - "przedmiotem kultu", pierwsze zaś pokazane obrazy matejki staną się dla społeczeństwa "po prostu wstrząsem".
wraz z likwidacją w latach popowstaniowych wszelkich śladów autonomii politycznej i kulturalnej królestwa polskiego zamknięta została warszawska szkoła sztuk pięknych. uruchomiona jedynie tzw. klasa rysunkowa w zamierzeniu władz carskich miała mieć charakter skromnej szkółki raczej zawodowej niż artystycznej. jedynym przez wiele lat oparciem dla ruchu artystycznego pod zaborem carskim będzie towarzystwo zachęty sztuk pięknych.
wzrasta wśród społeczeństwa niepomiernie autorytet sztuki "wielkiej", malarstwa historycznego, aspirującego do przejęcia po poezji romantycznej roli duchowego przewodnika narodu i ambasadora polskości wobec świata.
czołową rolę odegrała tu twórczość jana matejki. w pierwszej fazie twórczości dzieła, takie jak stańczyk, kazanie skargi czy reytan były namiętnym oskarżeniem feudalnej magnackiej przeszłości. obrazy powstałe po 1870 r., jak batory pod pskowem, bitwa pod grunwaldem czy hołd pruski, sławiły czyny oręża polskiego; podobnie jak niebawem trylogia sienkiewicza służyć miała "pokrzepieniu serc".
obok obrazów historycznych był matejko autorem wielu niezwykle sygestywnych portretów, m.in. uderzającego swym realizmem portretu własnego z 1893 r., oraz polichromii ściennej w kościele mariackim w krakowie.
po 1870 r., gdy w krakowskiej pracowni matejki powstawały wielkie płótna przypominające chwile dawnej, narodowej świetności - do szczytowych osiągnięć dochodziło rozwijające się na gruncie warszawskim realistyczne malarstwo rodzajowo-krajobrazowe.
równocześnie w opozycji do zachowawczej, konwencjonalnej krytyki kształtowała się tu estetyka dojrzałego, obiektywnego realizmu. znajdzie ona swój najpełniejszy wyraz w zamykającej zwycięsko kilkunastoletnie zmagania o realizm kampanii polemicznej na łamach warszawskiego tygodnika ilustrowanego "wędrowiec".
wokół "wędrowca", wychodzącego początkowo jako czasopismo geograficzno-podróżnicze, skupiła się w owym czasie garstka postępowych pisarzy, publicystów i krytyków z nakłowskim, chmielowskim, prusem, dygasińskim i sygietyńskim na czele. z "wędrowcem" związało się również wielu młodych malarzy i rysowników zasilając tygodnik swymi ilustracjami: stanisław witkiewicz, antoni piotrowski, aleksander gierymski, władysław podkowiński, stanisław masłowski i inni. Łączyła ich przyjaźń i wspólne zainteresowania twórcze z józefem chełmońskim. realizm okaże się w malarstwie polskim kierunkiem szczególnie żywotnym. Łamiąc się z przenikającymi do sztuki polskiej prądami impresjonizmu, kształtować będzie twórczość leona wyczółkowskiego i juliana fałata. wpływy jego sięgną xx w., m.in. w malarstwie stanisława lentza, bliskim tradycjom dawnej sztuki holenderskiej.
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Aga



Dołączył: 01 Maj 2008
Posty: 380

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 16:52    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Malarstwo polskie - Impresjonizm
w roku 1889, roku stulecia rewolucji francuskiej, otwarta została w paryżu wystawa powszechna, której wizytówką budzącą ogólny podziw była żelazna konstrukcja wieży inżyniera eiffla wzniesionej z tej okazji. istotnym działem ogromnej imprezy były wystawy sztuki francuskiej i obcej, którym towarzyszyły organizowane w galeriach liczne pokazy indywidualne. w czerwcu 1998, w galerie george petit, otwarta została m.in. wystawa obrazów claude moneta, prezentująca dorobek artysty z ostatnich 20 lat (ok. 140 płócien). wystawę moneta obejrzeli przebywający podówczas w paryżu dwaj młodzi artyści warszawscy, józef pankiewicz i władysław podkowiński. ekspozycja moneta stała się dla nich momentem decydującym o ich dalszej drodze twórczej. po powrocie do warszawy, artyści zaprezentowali swój dorobek wystawiając w styczniu 1890 roku w salonie krywulta w hotelu europejskim oraz w marcu w salach towarzystwa zachęty sztuk pięknych, gdzie pankiewicz zaprezentował targ na kwiaty krytyka tych pokazów, przede wszystkim targu na kwiaty, spowodowała nie dopuszczenie następnych obrazów impresjonistycznych na salony zachęty. rozgorzała wówczas trwająca kilka lat szeroka dyskusja prasowa, w której zabrali głos niemal wszyscy krytycy tego czasu.
pośród licznych, początkowo negatywnych głosów nie brakło i zwolenników impresjonizmu, z różnych zresztą pozycji, odkryte przezeń nowe możliwości interpretowania świata.
w latach 1875-1882 pracował nad kompozycją w altanie. obraz przedstawia towarzystwo w rokokowych kostiumach, zgrupowane wokół stołu w ażurowym wnętrzu altany. w obrazie, zwłaszcza w w przygotowawczych jego szkicach i studiach, zasadniczym problemem jest gra światła i koloru.
znaczenie altany dla rozwoju świadomości malarskiej pankiewicza potwierdzają wyraźnie z nią analogie pierwszego polskiego obrazu, w którym świadomie zastosowano środki impresjonistyczne, a mianowicie targu na kwiaty. obraz ten pokazuje uliczkę między pełnymi kwiatów straganami, po której na pierwszym planie przechadzają się dwie kobiety; w głębi zamyka przestrzeń kolumnada kościoła Św. magdaleny. analogie z altaną występują zarówno w koncepcji płótna, łączącego plenerową kompozycję figuralną z motywem przejrzystego, otwartego na działanie światła wnętrza (u gierymskiego ażurowej ścianki altany, u pankiewicza przezroczystych dachów straganów), jak również w linearnej perspektywie alejki biegnącej ukośnie w prawo.
po szoku spowodowanym nowościami zjawiska (pierwsza wzmianka o impresjonizmie pojawiła sią w prasie w 1883 r. z okazji wystawy pośmiertnej moneta, później, aż do opublikowania na łamach "tygodnika ilustrowanego" 15 iii 1890 r. recenzji czesława jankowskiego z pierwszego pokazu pankiewicza i podkowińskiego, panowała właściwie cisz) - zaczęto negatywnie lub przychylnie, ale stosunkowo wnikliwie analizować powstające dzieła.
w 1892 r., kiedy pankiewicz wchodzi w okres modernistyczny, podkowiński prezentuje swoje prace na indywidualnej, największej w dziejach impresjonizmu warszawskiego wystawie w salach zachęty.
ekspozycja obejmowała 20 obrazów, m.in. spotkanie, mokrą wieś, dzieci w ogrodzie, sad w chrzesnem i mokrej wsi. "gwoździem " wystawy stł się jednak obraz nieimpresjonistyczny - podkowiński zademonstrował rozpoczętą w 1891 r., poprzedzoną szeregiem szkiców kompozycję fantastyczną taniec szkieletów. przedstawiła ona widmowy krąg nagich kobiet wirujących w uściskach kościotrupów i - jak na impresjonistę przystało - malarz utrzymał ją w żółto-fioletowym kolorze. taniec sygnalizował w malarstwie podkowińskiego zapoczątkowane już w 1890 r. narastanie nurtu symbolicznego, którego kulminacyjnym dziełem stał się następnie szał uniesień.
rok 1893 przynosi jeszcze jedno znamienne wydarzenie: mistrz naturalistycznej szkoły warszawskiej aleksander gierymski, przebywający - po wyjeździe z warszawy w 1888 r. i po pobycie w monachium - od 1890 r. w paryżu, maluje impresjonistyczną kompozycję wieczór nad sekwaną. później nieco, po powrocie do krakowa, stworzy (1894/95) chłopca ze snopem zboża - i tym samym zajmuje w dziejach polskiego impresjonizmu miejsce nie tylko prekursor, ale również współtwórcy.
ze śmiercią podkowińskiego kończy się krótki okres impresjonizmu w warszawie. i chociaż moda malowania impresjonistycznego opanowała już wtedy na dobre pracownie malarskie, w warszawie po 1895 r. nie było żadnych poważniejszych dokonań. dwaj najznakomitsi kombatanci impresjonizmu: józef pankiewicz i leon wyczółkowski wyjeżdżają do krakowa.
wszakże wielka fala zainteresowania impresjonizmem podnosi się w krakowie dopiero po 1895 r., kiedy to po fałatowskiej reformie szkoły sztuk pięknych, z nową kadrą profesorską (wśród której znalazł się wyczółkowski i bliski impresjonizmowi w swoisty sposób jan stanisławski), stała się ta uczelnia centrum nowej sztuki polskiej. najszerzej wykorzystano środki impresjonizmu w malarstwie krajobrazowym w momencie, kiedy studenci nowej katedry pejzażu pod kierunkiem profesora jana stanisławskiego wyszli w plener, tworząc następnie "szkołę stanisławskiego".
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Aga



Dołączył: 01 Maj 2008
Posty: 380

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 16:54    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Malarstwo polskie - Młoda Polska
sztuka młodej polski jest zagadnieniem niezmiernie złożonym i trudnym. był to okres dużej swobody twórczej. jedno z główny haseł tego czasu, umieszczone jako motto nad gmachem wiedeńskiego towarzystwa "secesja", brzmiało: "każdej epoce jej sztuka, sztuce - wolność". ta właśnie wolność dała szansę równoległemu rozwojowi różnych kierunków artystycznych, niekiedy zazębiających się, to znów pozornie niezależnych, a nawet kontrowersyjnych.
okres młodej polski obejmuje około 20 lat sztuki i kultury polskiej, między rokiem 1895 i 1914, czyli od daty reorganizacji krakowskiej szkoły sztuk pięknych przez fałata do i wojny światowej. za okres najaktywniejszy uważa się lata 1895-1907. oczywiście dat tych nie należy traktować mechanicznie. w sztuce tego okresu występują początkowo elementy tradycyjne, jak realizm i impresjonizm, a przy końcu tendencyjnie nowoczesne, jak formizm. niektórzy artyści pozostali w kręgu tradycji młodej polski aż do końca życia, niekiedy przez wiele lat po zakończeniu i wojny światowej.
sztukę okresu młodej polski można podzielić na dwie podstawowe fazy, określane jako medernizm i ekspresjonizm, które zostaną bliżej omówione. jako kryterium podziału przyjęto tu problem stosunku człowieka do natury. moderniści sądzili, że natura jest źródłem piękna, harmonii, a tym samym źródłem sztuki i że należy jej się podporządkować przez intuicyjne z nią połączenie. . ekspresjoniści - przeciwnie, negowali sens poddawania się naturze uważając, że źródłem sztuki jest człowiek i jego doznania psychiczne, a natura liczy się o tyle, o ile jest zdolna pomóc wyrazić uczucia człowieka.
tak więc upraszczając, przyjąć musimy, że kierunkiem dominującym w końcu xix w., był modernizm, że ekspresjonizm zapanował dopiero po 1900 r., chociaż tendencje modernistyczne odnajdujemy jeszcze w początkowych latach xx w., a ekspresjonizm już w końcu xix w.
symbolizm - termin najbardziej chyba dla okresu młodej polski symptomatyczny, mający zastosowanie w modernizmie, i ekspresjonizmie - był rozumiany przez współczesnych bardzo różnie. symbolizmem nazwano kierunek rozwijający się na zachodzie na przełomie xix i xx w., wprowadzający widza w tematykę malarską z pogranicza baśni i koszmaru sennego. pojawiały się tam udziwnione stwory wyłaniające się z ciemności, poruszone w często niezrozumiałych gestach, nadające kompozycjom niejasną treść, sięgającą poza granice materialnego poznania, w świat intuicyjnych przeczuć i wyobrażeń. była to właściwie symbolika fantastyczna.
symbolizmem nazywano także sztukę alegorii i metafory, charakterystyczną nie tylko dla omawianej epoki, ale dla sztuki w ogóle. symbolizmem nazywano wreszcie syntezę. w tym sensie stosował go na przykład stanisławski, nadając w swych kompozycjach pejzażowych syntetyczną formę temu, co widział w plenerze rozdrobnione na tysiące szczegółów. ten właśnie rodzaj symbolizmu jest charakterystyczny dla modernizmu, stanowi jego cechę podstawową.
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Tomasz



Dołączył: 18 Maj 2008
Posty: 413

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 17:17    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Związek Polskich Artystów Plastyków - Okręgi

BIAŁYSTOK
Prezes: Adam Obuchowicz
adres koresp.:
Skarbnik: Andrzej Muszyński
15-427 Białystok
ul.Lipowa 18a/9a

BIELSKO-BIAŁA
Prezes: Jarosław Szpakowicz
adres: 43-300 Bielsko-Biała
Rynek 27

BYDGOSZCZ
Prezes: Jolanta Chmara
adres: 85-004 Bydgoszcz
Plac Wolności 7
0-52/ 32-21-971
zpapbydgoszcz@vp.pl

CZĘSTOCHOWA
Prezes: Czesław Tarczyński
adres: 42-200 Częstochowa
Al. N.M.P. 57
0-34/ 32-46-681

GDAŃSK
Prezes: Janusz Janowski
adres: 80-833 Gdańsk
ul. Mariacka 46/47
0-58/ 30-11-311
fax 301-69-14
www.zpap-gdansk.art.pl
biuro@zpap-gdansk.art.pl

KATOWICE
Prezes: Henryk Bzdok
adres: 40-012 Katowice
ul. Dworcowa 13
0-32/ 253-74-41
fax 253-99-61
http://zpap.katowice.pl
zpap_katowice@wp.pl

KIELCE
Prezes: Sławomir Micek
adres: 25-009 Kielce
ul. Zamkowa 5
0-41/ 34-48-546
fax 34-45-794

KOSZALIN
Prezes: Jerzy Ściesiński
adres: 75-244 Koszalin
ul. Piłsudskiego 6/35
0-94/ 34-75-763

KRAKÓW
Prezes: Stanisław Tabisz
adres: 31-139 Kraków
ul. Łobzowska 3
0-12/ 632-46-22
fax 632-46-22
http://www.zpap.krakow.pl
biurozozpap@wp.pl

LUBLIN
Prezes: Krzysztof Szymanowicz
adres: 20-112 Lublin
ul. Grodzka 5a
0-81/ 53-22-076
www.zpaplublin.pl

ŁÓDŹ
Prezes: Grzegorz Kalinowski
adres: 90-103 Łódź
ul. Piotrkowska 86
0-42/ 63-32-688
fax 63-27-356
zpaplodz@vp.pl

OLSZTYN
Prezes: Piotr Dondajewski
adres: 10-074 Olsztyn
ul. Zamkowa 2a
0-89/ 52-73-177
fax 52-75-143
http://www.zpap.olsztyn.pl
zpap.olsztyn@gmail.pl

OPOLE
Prezes: Tadeusz Waloszczyk
adres: 45-018 Opole
ul. Krakowska 1
0-77/ 454-91-56
fax 454-91-56
http://www.zpap.opole.pl
zpap@e.opole.pl

POZNAŃ
Prezes: Maciej Łubowski
adres: 61-754 Poznań
ul. Szyperska 2
0-61/ 85-27-017
fax 85-27-017
http://katalogartystow.zoom.pl

RADOM
Prezes: Bożena Popławska
adres koresp: 26-600 Radom
ul. Rynek 5
0-48/ 331-33-13
zpap.radom@vp.pl

RZESZÓW
Prezes: Elżbieta Bakun
adres: 35-002 Rzeszów
Jana III Sobieskiego18
0-17/ 85-21-309
zpap-o-rz@o2.pl
http://www.zpaprzeszow.pl

SZCZECIN
Prezes: Ryszard Kiełtyka
adres: 70-563 Szczecin
Koński Kierat 14
0-91/ 48-80-514
fax 48-80-514
http://www.zpap.szczecin.pl
biuro@kierat-zpap.org.pl

TORUŃ
Prezes: Jerzy Brzuskiewicz
adres: 87-100 Toruń
ul. Św. Ducha 8/10/12
0-56/ 62-22-606
fax 62-22-606
http://www.zpap-torun.org
zpap.torun@wp.pl

WARSZAWA
Prezes: Marek Dzienkiewicz
adres: 00-052 Warszawa
ul. Mazowiecka 11a
0-22/ 827-64-13
0-22/ 827-64-15
0-22/ 827-47-33
fax 826-23-61
http://www.owzpap.pl
ow@owzpap.pl

WROCŁAW
Prezes: Piotr Wieczorek
adres: 50-111 Wrocław
ul. Jatki 1-2
0-71/ 341-72-88
fax 341-72-85
zpap@infoserwis.wroc.pl

ZAKOPANE
Prezes: Małgorzata Rosińska
adres: 34-500 Zakopane
ul. Krupówki 41
0-18/ 201-59-69
zakopane@zpap.pl

GLIWICE-ZABRZE
Prezes: Anna Zawisza-Kubicka
adres: 44-100 Gliwice
ul. Rynek 6
0603944222
http://www.zpapgliwice.pl
azkubicka@poczta.onet.pl

ZIELONA GÓRA
Prezes: Przemysław Gapiński
adres: 65-067 Zielona Góra
ul. Stary Rynek 2
0-68/ 325-36-86
http://www.zpap.zgora.pl
zpap.zg@wp.pl
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Tomasz



Dołączył: 18 Maj 2008
Posty: 413

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 17:26    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Konkursy plastyczne w Polsce

Poznaj zmiany 2009
do 1 listopada 2009

Konkurs na “Pamiątkę z Polski”
do 31 października 2009

"Nowy przekład w kolorze" - konkurs na plakat
100-lecie ZPAP
do 20 listopada 2009

Zaproszenie do udziału w jednodniowej wystawie
zgłoszenia do 05.09.2009

Visegrad Artist Residency Program (VARP)
do 10 września 2009

STYPENDIUM „Artluka” DLA MŁODEGO TWÓRCY
do 15 października 2009 roku

IV INTERNATIONAL GRAPHIC ART BIENNIAL SPLITGRAPHIC
do 1 września 2009

Konkurs "Wizja wypoczynku 2009"
do 15 października 2009

Konkurs na plakat Olsztyna
do 15 października 2009 roku

Konkurs na projekt Pomnika we Lwowie
do 19 sierpnia 2009 roku

Konkurs transFORM - tak to widzę
do 20 września 2009

Konkurs WYKLUCZONE!
do 23 sierpnia 2009

Arte Laguna Prize
do 15 listopada 2009

Zaproszenie do prezentacji prac na wystawie Poznaj Zmiany
zgłoszenia do 30.10.2009

Konkurs na opracowanie znaku graficznego (logo) projektu "Szczecin Europejską Stolicą Kultury 2016"
do 26 czerwca 2009

Konkurs na logo Komisji Zakładowej NSZZ "Solidarność" przy Politechnice Wrocławskiej
do 26 czerwca 2009r.

II Międzynarodowy Konkurs „AKT”
do 15.10.2009

Konkurs na plakat promujący znaczenie badań
do 15.09.2009

Czwarta edycja Międzynarodowego Konkursu Rysunku
od 1 czerwca do 15 lipca 2009

Międzynarodowy Festiwal Rysowania
5.06.2009

Konkurs artystyczny Henkel Art. Award
do 8 czerwca 2009 roku

Konkurs CARGO - TRANSFORMACJE
do 30 czerwca 2009

Konkurs II Międzynarodowe Biennale Obrazu
do 15 października 2009

Konkurs na opracowanie projektu nagrobka Mikołaja Kopernika
do 31.05.2009

Dni Designu Krajów Nadbałtyckich - Gdynia Design Days 2009
9-19.07.2009 Gdynia

I Międzynarodowe Biennale Wschodni Salon Sztuki Lublin 2009
do 25 maja 2009

Konkurs na nowe logo obchodów 600–lecia Bitwy pod Grunwaldem
do 31.05.2009 r.

Performance malarski „KOLOR BLUESA”
do 15 czerwca 2009

VI edycja konkursu ArtZept
do 20 października 2009

39. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2009”
do 31 maja 2009

Konkurs Plastyczny. Warszawa 1939
do 31 lipca 2009 roku

II Ogólnopolski Konkurs "Obrazy muzyką malowane"
do 1 lipca 2009 roku

Ogólnopolski Konkurs Literacko - Fotograficzno - Plastyczny
do 30 września 2009r.

V OGÓLNOPOLSKI PLENER PLASTYCZNY - MĘCIKAŁ 2009
do 01 maja 2009r.

Gdyński Przegląd grafiki o tematyce sportowej – „SPORT W GRAFICE” - GDYNIA 2009
do 15 czerwca 2009

konkurs na rzeźbę niedźwiedzia
do 28 maja 2009 r.

7. Triennale Grafiki Polskiej Katowice 2009
do 17 maja 2009

Konkurs na logo MPK Lublin
do 08.05.2009 r.

Konkurs na plakat
do 1 czerwca 2009

Konkurs na projekt logo i hasła reklamującego miasto Kazimierz Dolny
do 20.04.2009

Kwalifikacja prac do wystawy XVI Międzynarodowego Triennale Rzeźby, Poznań 2009
do 10 maja 2009

Konkurs na logo RCK w Kołobrzegu
do 30 kwietnia 2009

Kwalifikacja prac do Międzynarodowego Triennale Rzezby w Poznaniu
do 10 maja 2009

konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Biura Wystaw Artystycznych i Usług Plastycznych w Pile
do 10 lipca 2009

KONKURS NA PLAKAT 10. LETNIEJ AKADEMII FILMOWEJ W ZWIERZYŃCU
do 15 kwietnia 2009 roku

Kalendarze w Okręgu Warszawskim ZPAP
10.02 - 30.03 zbieranie prac
dotyczy tylko Okręgu Warszawskiego ZPAP

Zaproszenie do wzięcia udziału w Międzynarodowej Wystawie „Policja w malarstwie, grafice, rysunku i rzeźbie"
do 15 marca 2009 r.

II OGÓLNOPOLSKI KONKURS GRAFIKI IM. LUDWIGA MEIDNERA
do 1 lipca 2009

Konkurs na projekt pomnika ofiar Katynia
termin zgłoszeń przedłużony do 24 kwietnia 2009!!!


Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Wiesbaden/ Niemcy
do 25.03.2009

Zaproszenie na wyjazd na 53. Biennale w Wenecji
zgłoszenia do 10 lutego 2009

Pamiątka z Kopalni Soli „Wieliczka”
do 30 czerwca 2009 roku.

Konkurs “PRACA ROKU 2008”
do 27 lutego 2009r.

Konkurs na projekt POMNIKA PPŁK. ŁUKASZA CIEPLIŃSKIEGO
do 1 marca 2009

"Konkurs na plakat MHD"
do 5.12.2008

I Międzynarodowe Biennale Młodej Grafiki Prima Septembris - Przeciw Nienawiści Wrocław 2009
do 30.04.2009

Konkurs Fundacji im. Franciszki Eibisch
do 25.11.2008

Konkurs Obraz Sezonu i Rzeźba Sezonu-edycja zima
12.11.2008

GRAND PRIX FOTOFESTIWAL
do 30.11.2008

Konkurs na przedsięwzięcia promujące 100-lecie polskiego filmu
do 31.01.2009

Konkurs na opracowanie koncepcji pomnika Henryka Sienkiewicza
do 4.11.2008

Konkurs na plakat 10. MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU FILMOWEGO „ROZSTAJE EUROPY”
do 31 grudnia 2008 roku

Konkurs na projekt statuetki i dyplomu “Mecenas Kultury Suwałk”
do 28.11.2008

Konkursu na „Projekt pomnika Króla Kazimierza IV Jagiellończyka w Gdańsku”.
do 29 kwietnia 2009 r. godz. 14.30.

WRO 09 Expanded City - XIII Biennale Sztuki Mediów
do 15.02.2009

Festiwal re:wizje 2008 - czeka na projekty
do 10 października

I Triennale Malarstwa ANIMALIS

XXIV Międzynarodowy Plener Ilustratorów Roztoczu-Zwierzyńcu
w dniach 25 sierpnia-7 września

Pierwszy Konkurs Malarski - Zadra, Warszawa 2008.
do 31.10.2008


XXII Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego
wrzesień-listopad 2008, Szczecin

Biennale Grafiki Cyfrowej Gdynia 2008
do 28 sierpnia 2008r

"KONFRONTACJE 2008"
do 30 września 2008

Konkurs Wykluczone! 2008
do 10 września 2008

KONKURS DLA DESIGNERÓW "make me!"

MIĘDZYNARODOWE SYMPOZJUM RZEŹBY w Argentynie

Międzynarodowy konkurs malarski "Obraz przestrzeni publicznej-Poznań 2008"
do31.10.2008

Zaproszenie na plener

IX Międzynarodowy jesienny salon sztuki
do 15 czerwca 2008

video ART FeSTIVAL, NOWY YORK 2008
do 16 czerwca 2008

International young Design Entrepreneur 2008
do 20.06.2008

IV MIĘDZYNARODOWE BIENNALE PASTELI NOWY SĄCZ 2008
do 15.06.2008

IV OGÓLNOPOLSKI PLENER PLASTYCZNY
do 01.07.2008

Warszawski Festiwal Rzeźby
do 15 czerwca 2008 r.

KONKURS "Obrazy muzyką malowane"
do 18.08.2008

Konkurs na logo "Łodzi Sportowej"
do 16.06.2008

KONKURS NA STATUETKĘ VOTUM SA.
do 30.06.2008

Konkurs na opracowanie elementów identyfikacji wizualnej Strzeleckiego Ośrodka Kultury
do 12.05.2008

11 Międzynarodowy Festiwal Rysowania Zabrze - Katowice 2008

Konkurs na projekt graficzny plakatu
do 05.05.2008

Aleja Artystów, Dni Morza, 13-15.06.2008r., Szczecin
do dnia 31 maja 2008r

XXII FESTIWAL POLSKIEGO MALARSTWA WSPÓŁCZESNEGO
do 15.05.2008

Konkurs OPUS DESIGN AWARD 2008

Konkurs "Czy nadal chcemy zmieniać świat?”
do 14.04.2008

Międzynarodowe Triennale Sztuk Graficznych IMPRINT 2008
do 30.06.2008

Zaproszenie do wystawy "Sztuka Projektowania 2008"
do 15.05.2008

Biennale Sztuki Młodych "Rybie Oko"

XII Spotkania Konserwatorskie
17.04.2008

II Międzynarodowe Biennale Plakatu Społeczno-Politycznego
do 31.05.2008

Konferencja naukowa RZEŹBA W POLSCE (1945-2008)
do 31.05.2008


KONKURS NA PLAKAT II "TAKE FIVE" ART & JAZZ FESTIVAL
do 30.07.2008

VI.International Biennial of Drawing Pilsen 2008
do 30.05.2008

Konkursu na logo Europejskiego Centrum Solidarności
do 04.04.2008

Lubelski Autograf 2008
do 10.04.2008

Międzynarodowy Konkurs “AKT”
do 31.08.2008

TARNOWSKIE KLIMATY 2008*KONKURS*TRENNALE*
do 29 maja 2008

young PACKAGE 2008
do 31 marca 2008

Międzynarodowe biennale “Baltic Bridges”
do 20.05.2008

21 Biennale Designu w Lubijanie
od 18 lutego do 11 kwietnia 2008

Konkurs na gadżet pamiątkowy dla Muzeum Plakatu
do 13 kwietnia 2008


KONKURS NA PLAKATY promujące Międzynarodowe Konkursy im. Henryka Wieniawskiego
do 31 października 2008

Triennale Malarstwa ANIMALIS
do 15 sierpnia 2008

II Międzynarodowy Plener Rzeźby w Marmurze
do 29 lutego 2008 r.

Konkurs na plakat festiwalu Rozstaje Europy
do 31.01.2008

6 -te Biennale Rysunku Pilzno 2008 pod patronatem IAA/AIAP EUROPA
do 30 maja 2008

Konkurs Sztuki 2008 Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego "Sport i Olimpizm"
do 15 lutego 2008

Konkurs na gadżet
do 30.11.2007r.

Konkurs na opracowanie projektu i wykonanie aranżacji plastycznej nawiązującej do filmu Prawo i pięść.
do 30.11.2007

KONKURS NA PROJEKT STATUETKI
do 30 grudnia 2007

KONKURS NA PROJEKT STATUETKI JUBILEUSZOWEJ MUZEUM ŁOWIECTWA I JEŹDZIECTWA
do 31 marca 2008roku


X Ogólnopolski Festiwal Reklamy Złote Orły
do 26 października

PRZECIĄG -Festiwal Sztuki Młodych w Szczecienie
do 13 października

III Ogólnopolski Plener Plastyczny - Męcikał 2008
12 - 20.01.2008

1. Międzynarodowe Biennale Obrazu / Łódź
UWAGA! Termin przedłużono do 6 października br.

23 Biennale Grafiki Użytkowej Brno 2008
do 30 Listopada 2007

Konkurs "CONTEST OF SKETCHES/IDEAS/ THE MEMORIAL TO SOVIET OCCUPATION VICTIMS"
do 16 Listopada 2007

Konkurs plastyczny na logo Powiatu Nakielskiego
do 28 września 2007r.

Konkurs Wyspiański – artysta wszechstronny
do 15.10.2007

Projekt obiektu pomnikowego upamiętniającego dokonania fizyka D. G. Fahrenheita
do 30.11.2007

Ogólnopolski Konkurs Literacko - Fotograficzno - Plastycznego - "KONFRONTACJE 2007"
do 30 września 2007

Konkurs ARTZEPT 2007
do 25 października 2007

Konkurs Fundacji Oscara Signorini
do 14 września 2007

Ogólnopolski konkurs graficzny na projekt znaku promocyjnego Politechniki Białostockiej

Konkurs na medal z brązu
do 31.08.2007

Konkurs na program artystyczny i opiekę kuratorską dla Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu" w Toruniu
do 14.08.2007

38. biennale malarstwa BIELSKA JESIEŃ 2007
do 10.09.2007

Absurdalia
do 30.06.2007

International young Design Entrepreneur 2007
do 30.06.2007

Międzynarodowy Festiwal Rysowania Zabrze
31.05.2007 Zabrze

X Międzynarodowy Plener Malarski
do 04.06.2007

Zaproszenie do wzięcia udziału w wystawie
do 15.06.2007

II IN OUT Festiwal
do 31.05.2007

Konkurs na Pomnik Niepodległości w Azerbejdżanie
do 1.10.2007

Konkurs plastyczny w ramach II Festiwalu Młode(j) Sztuki w Bełchatowie
do 10.07.2007

Międzynarodowy konkurs WIDEOSCREENINGS
do 25 maja 2007

Konkurs na promocyjny plakat miejski Olszytna
do 29.03.2007

13.Targi Sztuki; Ankara, Turcja

Festiwal małej formy graficznej 2007, Sofia, Bułgaria
do 31 marca 2007

konkurs na projekt rzeźby upamiętniającej Bolesława Leśmiana.
do 15 maja 2007

Konkurs na plakat- Przełamywanie stereotypu osoby bezdomnej
do 02.04.2007

Spotkania konserwatorskie "SZTUKA KONSERWACJI 2007"
do 10.03.2007

WYSTAWA POLSKIEJ MŁODEJ SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ W EDINBURGU
do 23.03.2007

young PACKAGE 2007
do 30.03.2007

TRZECIE MIĘDZYNARODOWE BIENNALE SZTUKI, PEKIN, CHINY 2008
do 30 września 2007

14 TRIENNALE GRAFIKI TALLIN
do 02.04.2007

Międzynarodowe Biennale Sztuki LULEA LATO 2007
do 15.02.2007

Konkurs “14 dni pod ziemią - niezłomni z Piasta”
do 30.11.2006r. (przedłużono termin!)

Biennale Małych Form Malarskich - Toruń 2007
do 30.04.2007

Konkurs na pastel Bielska-Białej
do 30 września 2007 roku

Konkurs na wlepkę “Lepiej głosuj”
do 16.10.2006


11th EUROPEAN BIENNAL COMPETITION FOR GRAPHIC ART 2007
do 31 stycznia 2007r.

Międzynarodowy Festiwal Książki Artystycznej
do 15 października 2006

Konkurs Literacko - Fotograficzno - Plastyczny
do 30.09.2006

XXVIII SALÓN DE OTOĂ� DE PINTURA DE PLASENCIA
do 24 października 2006r

KONKURS “ARTZEPT 2006”
do 25 października 2006

XXI Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego
Szczecin 2006
do 01.10.2006

III Międzynarodowe Sympozjum Malarskie
“Pomówmy o imigracji”
do 15 sierpnia 2006

Mecenas Kultury 2006
do 15 września 2006

V TRIENNALE AUTOPORTRETU - Radom
do 31.10.2006

3 Międzynarodowy Konkurs Rysunku we Wrocławiu 2006
do 20.10.2006r.


³Global Matrix II² - Międzynarodowa wystawa grafiki
do 15.09.2006r.

5 MIĘDZYNARODOWE BIENNALE GRAFIKI - TROIS-RIVIèRES
do 20.10.2006r.

Biennale Sztuki Młodych "Rybie Oko 4"

Międzynarodowy Festiwal Książki Artystycznej
do 15.10.2006

LIEGE - 6 MIĘDZYNARODOWE BIENNALE GRAFIKI
do 15.07.2006r.

8 Międzynarodowy otwarty konkurs/wystawa grafiki komputerowej
do 3.08.2006

Konkurs na plakat "W hołdzie H. Tomaszewskiemu"
do 03.09.2006

IV Triennale z Martwa Natura 2006
do 5 wrzesnia 2006 r.

THE 13 th SEOUL SPACE INTERNATIONAL PRINT BIENNIAL
zgłoszenia: 1 marca - 22 lipca 2006 r.

THIRD SAINT-MAUR BIENNIAL ENGRAVING
Nadsylanie prac: 5-10 marca 2007 r.


ZPAP endorses the European Logo Design Annual 2006
do 31 maja 2006 r.

0th Biennial of Industrial Design - BIO 20
5 October - 5 November 2006

Biennale Rysunku w Pilźnie
termin do 15 czerwca 2006

Konkurs malarski "Ojciec Święty Jan Paweł w Warszawie"
do 31 października 2006

Konkurs na symbol Muzeum Narodowego w Warszawie
do 30 września 2006

Konkurs na najlepszy projekt pamiątki dla Muzeum Narodowego
do 15 maja 2006

12 MIEDZYNARODOWE BIENNALE GRAFIKI I RYSUNKU TAIWAN 2006
do 15 kwietnia 2006

Konkurs "Plastyczna wizja prehistorycznych potworów"
do 10 maja 2006

Konkurs na wykonanie projektu pomnika doktora Andrzeja Chramca
do 14 lutego 2006

6 Triennale Grafiki Polskiej Katowice 2006
do 31.03.2006

4 Międzynarodowe Biennale Miniatury
do 15 maja 2006

Konkurs na rzeźbę Kazimierza Szpotańskiego
- twórcę polskiej energetyki
do 31.01.2006

Konkurs rzeźbiarski na wykonanie projektu budowy pomnika Ojca Świętego Jana Pawła II w Przemyślu
do 20.03.2006r.

Konkurs na wykonanie Pomnika Papieża Jana Pawła II w Tarnogrodzie
do 10.01.2006r.

Konkurs otwarty
VI Triennale Sztuki Sacrum - Sztuka wobec zła
do 28.04.2006r.

12. Międzynarodowe Biennale Koronkarskie w Brukseli
Biennale Internationale de la Dentelle
Grand Prix Reine Fabiola
do 1 marca 2006r.

Konkurs na pomnik Jana Pawła II w Ostrowcu Świętokrzyskim
do 17.10.2005r.

Konkurs rzeźbiarski na wykonanie koncepcji pomnika "Ojciec Święty Jan Paweł II"
w Toruniu
termin składania wniosków do 01.09.2005

Konkurs na koncepcję upamiętnienia obecności Ojca Świętego Jana Pawła II w Warszawie
do 07.10.2005 (składanie wniosków do 07.09.2005)

Konkurs na projekt polskich stoisk narodowych organizowanych przez POT
do 08.12.2005

Konkurs na pomnik Romana Dmowskiego
do 3.10.2005

Konkurs na pomnik “HOMO-HOMINI Nowy Jork 11.09.2001”
do 30.05.2005

Pierwsze Biennale Młodej Sztuki Europejskiej - Warszawa 2005
do 30.05.2005

Konkurs na plakat
“My, Ludy Narodów Zjednoczonych...60 lat międzynarodowej solidarności"
do 12 maja 2005

Konkurs "Przedwiośnie '2005"
do 12 czerwca

V Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego - Lubaczów 2005
do 15.05.2005
deklaracje do 15.04.2005

IV Międzynarodowy Przegląd Ekslibrisu Drzeworytniczego i Linorytniczego im. Pawła Stellera
do 15.05.2005

19 Biennale Plakatu Polskiego - Katowice 2005
do 15.05.2005

Konkurs na plakat promujący VIII Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. G. Fitelberga
do 15.05.2005

III Międzynarodowy Otwarty Konkurs Plastyczny `2005
dla dzieci i młodzieży polonijnej
do 15.03.2005

Międzynarodowy konkurs fotograficzny WWF
01.02-15.04. 2005

Konkurs na ekslibris biblioteki
do 15.07.2005

Konkurs na projekt zestawu szkła użytkowego "Piękne szkło"
do 18.03.2005

IV Olsztyńskie Biennale Plastyki “O medal Prezydenta”
do 15.06.2005

III BIENNALE SZTUK WSZELAKICH - *TARNOWSKIE KLIMATY 2005*
do 10.05.2005

"Sztuka dla pokoju w Europie"
do 01.03.2005

I Ogólnopolskie Biennale "Obrazu" ARTEFAKT 2005
do 03.06.2005

Konkurs na promocyjny plakat Olsztyna
do 31.01.2005

Konkurs na plakat poświęcony PLL LOT
do 30.10.2004

Konkurs 6. Biennale Małych Form Malarskich - Toruń 2005
12.10.2004

konkurs na MEDAL OKOLICZNOŚCIOWY Z OKAZJI OBCHODÓW “600-LECIA LOKACJI SUCHEJ”
04.10.2004

Konkurs na Logo wykorzystywanego do promocji Wojska Polskiego.
28.09.2004

Konkurs "Zabytki poprzemysłowe terenu Podkarpacia"
20.09.2004

Konkurs
20.07.2004

3 MIĘDZYNARODOWE
Biennale Miniatury ,,Częstochowa 2004”

POMNIKI POJEDNANIA
To projekt artystyczny skierowany na obszary pogranicza.

BAŁKANY
to międzynarodowy projekt mający na celu…

Międzynarodowe Triennale Sztuki Majdanek 2004

Designmai
Berlin 2004 festiwal projektantów

MIĘDZYNARODOWY KONKURS
na projekt
“Statuy Solidarności”

Konkurs Graficzny "Miasto i człowiek".
Konkurs związany z obchodami 750-lecia nadania praw miejskich Poznaniowi.

Muzeum
Konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej

Więcej informacji na www.zpap.org.pl
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Szymon



Dołączył: 15 Kwi 2008
Posty: 226

PostWysłany: Czw Paź 01, 2009 15:43    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Polscy plastycy - ceramicy

* Maria Alkiewicz
* Krystyna Andrzejewska-Marek
* Izydor Borys
* Bolesław Cybis
* Maria Dawska
* Leszek Dutka
* Barbara Falender
* Romuald Frejer
* Lech Grześkiewicz
* Grażyna Grądkowska
* Stefania Kaja
* Kazimierz Kalkowski
* Teresa Klaman
* Barbara Krzywicka-Wójcik
* Stanisław Kulon
* Henryk Lula
* Ewa Mehl
* Eugeniusz Molski
* Henryk Morel
* Władysław Pawlik
* Grzegorz Pecuch
* Edward Roguszczak
* Karol Rolle
* Ryszard Stryjec
* Ryszard Surajewski
* Anna Szpakowska-Kujawska
* Karol Tichy
* Bronisław Tusk
* Jerzy Wojnar (ur. 1930)
* Maria Wojtiuk
* Swietlana Zerling
* Hanna Żuławska
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Szymon



Dołączył: 15 Kwi 2008
Posty: 226

PostWysłany: Czw Paź 01, 2009 15:44    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Polscy plastycy - designerzy

* Krystyna Brandowska
* Paweł Grunert
* Zbigniew Horbowy
* Bogumiła Jung
* Cezary Nawrot
* Janusz Robaszewski
* Władysław Wróblewski (artysta plastyk)
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Szymon



Dołączył: 15 Kwi 2008
Posty: 226

PostWysłany: Czw Paź 01, 2009 15:45    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Polscy plastycy - graficy

* Janusz Akermann
* Zofia Albinowska-Minkiewiczowa
* Alojzy Balcerzak
* Dana Andreev
* Andrzej Strumiłło
* Teodor Axentowicz
* Jerzy Bandura
* Henryk Baranowski (malarz)
* Bolesław Barcz
* Tomasz Barczyk
* Andrzej Marian Bartczak
* Edmund Bartłomiejczyk
* Josef Bau
* Zdzisław Beksiński
* Jan Berdyszak
* Maja Berezowska
* Henryk Berlewi
* Rafał Marian Bogusławski
* Tomasz Bogusławski
* Tomasz Bohajedyn
* Wacław Boratyński
* Czesław Borowczyk
* Michał Boruciński
* Stanisław Borysowski
* Konstanty Brandel
* Wincenty Brauner
* Tomasz Broda
* Anna Brudzińska
* Janusz Maria Brzeski
* Alojzy Józef Bunsch
* Michał Bylina
* Wojciech Bąkowski
* Tomasz Cetnarowski
* Agata Chmielewska
* Daniel Chodowiecki
* Witold Chomicz
* Jarosław Chrabąszcz
* Feliks Chudzyński
* Mariusz Chwedczuk
* Tadeusz Cieślewski (syn)
* Marian Czapla
* Władysław Czarnecki (instruktor harcerski)
* Maria Dawska
* Stanisław Dawski
* Wiesław Dembski (grafik)
* Andrzej Desperak
* Małgorzata Dmitruk
* Leon Dołżycki
* Stefania Dretler-Flin
* Jerzy Drużycki
* Jarosław Dubacki
* Andrzej Dudziński
* Wincenty Dunikowski-Duniko
* Maria Dunin-Piotrowska
* Pola Dwurnik
* Wiesław Dymny
* Józef Bohdan Dziekoński
* Janina Dłuska
* Stasys Eidrigevičius
* Maksymilian Fajans
* Jeremiasz Falck
* Wojciech Fangor
* Stanisław Fijałkowski
* Stefan Filipkiewicz
* Marek Freudenreich
* Franciszek Frączek
* Tadeusz Gajl
* Ludwik Gardowski
* Józef Gielniak
* Maurycy Gomulicki
* Edward Gorazdowski
* Ewa Gordon
* Zbigniew Gorlak
* Małgorzata Goździewicz
* Janusz Grabiański
* Sławomir Grabowy
* Henryk Grajek
* Stanisław Gratkowski
* Tadeusz Gronowski
* Sławek Gruca
* Henryk Grunwald
* Grupa 9 Grafików
* Jan Grzegorzewski
* Jan Góra (malarz)
* Marek Górnisiewicz
* Janusz Górski (grafik)
* Mirosław Hajnos
* Edward Haladyn
* Janusz Halicki
* Magdalena Hanysz
* Wiesław Haładaj
* Adam Herszaft
* Karol Hiller
* Stanisław Hiszpański
* Jan Hrynkowski
* Feliks Jabłczyński
* Alina Jackiewicz-Kaczmarek
* Bogusław Jagiełło
* Jerzy Jakubów
* Jerzy Janiszewski (grafik)
* Witold Janowski
* Dariusz Jażdżyk
* Joanna Jung
* Krzysztof Jung
* Mieczysław Jurgielewicz
* Ryszard Kaja
* Zbigniew Kaja
* Roman Kalarus
* Andrzej Kalina
* Janusz Kapusta
* Zygmunt Karolak
* Antoni Kawałko
* Marian Klincewicz
* Jan Knothe
* Szymon Kobyliński
* Jacek Kolasa
* Danuta Konwicka
* Leon Kosmulski
* Leszek Kostecki
* Andrzej Kot
* Cyprian Kościelniak
* Mieczysław Kościelniak
* Władysław Kościelniak
* Bogna Krasnodębska-Gardowska
* Jerzy Krechowicz
* Waldemar Krygier
* Barbara Krzywicka-Wójcik
* Ryszard Krzywka
* Tadeusz Kulisiewicz
* Irena Kuran-Bogucka
* Jarosław Kłaput
* Jan Ryszard Kłossowicz
* Andrzej Lachowicz
* Andrzej Lachowicz
* Bonawentura Lenart
* Jan Lenica
* Stanisław Lentz
* Maurycy Lilien
* Ludwik Lille
* Eryk Lipiński
* Andrzej Lipniewski
* Zbigniew Lubicz-Miszewski
* Edward Lutczyn
* Grzegorz Machłaj
* Marian Majkut
* Tomasz Makowski
* Mariusz Maliszewski
* Adam Marczyński
* Artur Markowicz
* Maciej Mazur (rysownik)
* Franciszek Maśluszczak
* Katarzyna Meronk
* Jan Misiek
* Ludwik Misky
* Marek Mosiński
* Stanisław Mrowiński
* Stefan Mrożewski
* Daniel Mróz
* Igor Myszkiewicz
* Henryk Mączkowski
* Henryk Mądrawski
* Rudolf Mękicki
* Jan Młodożeniec
* Piotr Młodożeniec
* Adam Młodzianowski
* Zygmunt Nieciecki
* Adam Niklewicz
* Jan Niksiński
* Adam Olejniczak (artysta)
* Tomasz Opasiński
* Roman Opałka
* Stanisław Ostoja-Chrostowski
* Jerzy Panek
* Józef Pankiewicz
* Franciszek Stanisław Parecki
* Cezary Paszkowski
* Marta Paulat
* Szarlota Pawel
* Adam Perzyk
* Joanna Piech-Kalarus
* Andrzej Pietsch
* Mirosław Piotrowski (grafik)
* Jan Feliks Piwarski
* Leszek Pliniewicz
* Kazimierz Podlasiecki
* Wiktor Podoski (grafik)
* Mirosław Pokora
* Irena Poznańska
* Zdzisław Połącarz
* Andrzej Pronaszko
* Adam Półtawski
* Andrzej Pągowski
* Grzegorz Radecki
* Gabriel Rechowicz
* Henryk Redlich
* Franciszek Reinstein
* Czesław Rodziewicz
* Marian Rojewski
* Wiesław Rosocha
* Zbigniew Rychlicki
* Ryt (ugrupowanie plastyczne)
* Łukasz Ryłko
* Jerzy Różański
* Wawrzyniec Samp
* Helena Maria Sawicka
* Bruno Schulz
* Antoni Serbeński
* Tadeusz Seweryn
* Kazimierz Sichulski
* Władysław Skoczylas
* Mikołaj Smoczyński
* Konstanty Maria Sopoćko
* Przemysław Soroka
* Aleksandra Spanowicz
* Konrad Srzednicki
* Michał Stachowicz
* Marcin Stajewski
* Jacek Staniszewski
* Irena Stankiewicz
* Janusz Stanny
* Tadeusz Michał Siara
* Franciszek Starowieyski
* Paweł Steller
* Jacek Maria Stokłosa
* Norbert Strassberg
* Ryszard Stryjec
* Zofia Stryjeńska
* Jan Marcin Szancer
* Rosław Szaybo
* Ewelina Szczech-Siwicka
* Władysław Szczepański (grafik)
* Marcin Szczygielski
* Anna Szpakowska-Kujawska
* Stanisław Szukalski
* Artur Szyk
* Bartosz Słomka
* Leonard Sowiński
* Lucyna Talejko-Kwiatkowska
* Jan Tarasin
* Maria Targońska
* Janusz Tartyłło
* Jerzy Tchórzewski
* Teofil Terlecki (grafik)
* Włodzimierz Tetmajer
* Józef Tom
* Krzysztof Tomalski
* Henryk Tomaszewski (grafik)
* Stanisław Miedza-Tomaszewski
* Magdalena Trzebiatowska
* Czesław Tumielewicz
* Tadeusz Tuszewski
* Ludwik Tyrowicz
* Maciej Urbaniec
* Henryk Uziembło
* Zdzisław Walicki
* Jacek Waltoś
* Henryk Waniek
* Paweł Warchoł
* Jerzy Waygart
* Jan Wałach
* Mieczysław Wejman
* Adam Werka
* Andrzej Antoni Widelski
* Artur Widurski
* Aleksander Widyński
* Józef Wilkoń
* Kazimierz Wojciech Witkiewicz
* Sławomir Witkowski
* Ignacy Witz
* Czesław Woś
* Krystyna Wróblewska
* Leon Wyczółkowski
* Tomasz Wójcik (grafik)
* Dariusz Wójcik (rysownik)
* Wacław Wąsowicz
* Beata Wąsowska
* Zafryki
* Piotr Zajęcki
* Władysław Zakrzewski
* Witold Zakrzewski
* Włodzimierz Zakrzewski
* Karolina Zalewska-Barczyk
* Wiesław Zaremba
* Zbylut Grzywacz
* Jacek Zdybel
* Agnieszka Zoń
* Zygmunt Zaradkiewicz
* Wojtek Łuka
* Waldemar Żaczek
* Teresa Żarnowerówna
* Stefan Żechowski
* Bogdan Żochowski
* Stanisław Żukowski (grafik)
* Marek Żuławski
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Moja Rekomendacja Strona Główna » Luźne rozmowy na każdy temat Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Strona 2 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Nauka gry na klarnecie w Częstochowie Stomatolog Częstochowa Impresariat Katalog branży artystycznej

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
iCGstation v1.0 Template By Ray © 2003, 2004 iOptional